Met knikkende knietjes naar de eerste date?
Nathanja Schreuder (ruime ervaring in het PO en SO) en Giel Kessels (docent in MBO) trappen dit schooljaar af met het eerste Doorloopjes webinar. Euhm, pardon. Ik bedoel natuurlijk dat ze aftrappen met de eerste Doorloopjes-DigiDate! Ik mag hen ontvangen in de studio en vroeg hen waarom ze zo betrokken zijn bij Doorloopjes en of ze het een beetje spannend vinden, die date…
Digi-wattes?
Je kent de webinars van Doorloopjes misschien nog. Dat waren leerzame online bijeenkomsten waarbij twee experts de Doorloopjes als het ware tot leven brachten. Ze gaven voorbeelden bij Doorloopjes en deelden met elkaar en met jou wat ze makkelijk vonden en waar ze nog wat moeite mee hadden. De webinars inspireerden door te laten zien hoe er met Doorloopjes in de praktijk gewerkt wordt. Daarom gaan we dit schooljaar dóór met de webinars. We hebben ze alleen anders genoemd; Doorloopjes-DigiDates! De webinars kun je hier terugkijken.
Met Doorloopjes pak jij als onderwijsprofessional een uitdaging degelijk aan. Je zoekt een Doorloopje waarvan je denkt dat het goed bij de situatie past, leest het in zo’n vijf minuten door en gaat al heel snel aan de slag. Dat praktische spreekt Nathanja enorm aan:
‘Laten ik even heel eerlijk zijn. Ik loop nu twintig jaar mee in het onderwijs. Maar soms worstel ik nog steeds met hoe ik mijn tijd en aandacht verdeel tussen omgaan met ingewikkeld gedrag van leerlingen en goed lesgeven. Ik wil dan niet ellenlange rapporten gaan lezen of uitgebreide analyses doen, ik wil zo snel mogelijk aan de slag. Heel fijn dus dat Doorloopjes gericht zijn op actie.’
Praktisch aanpakken
‘Want je gaat al snel gewoon lekker proberen,’ begint Nathanja. ‘Je actie hoeft zeker niet in één keer super goed en helemaal compleet te zijn.’ Daar bedoelt Nathanja mee dat Doorloopjes je helpen om stap voor stap een oplossing voor een onderwijsuitdaging te vinden: ‘Je mag oefenen en falen in je eigen tempo. En de oplossingen worden je in porties aangeboden, zodat je elke dag een klein deel kunt aanpakken.’
Onderwijsonderzoek toegankelijk
Giel knikt en sluit zich bij Nathanja aan: ‘Het praktische is inderdaad heel fijn aan Doorloopjes. En je weet: ‘Dit klopt.’ Er staat niet zomaar iets, Doorloopjes zijn op onderzoek gebaseerd. Ze brengen onderwijsonderzoek op een hele laagdrempelige manier bij jou de klas binnen.’ Maar waar zit ‘m dat dan in? Waardoor maken Doorloopjes allerlei onderwijsonderzoek zo toegankelijk? Giel:
‘De voorbeelden die gegeven worden, de plaatjes die bij elke stap staan. Het is een hele fijne vertaling van onderwijswetenschap naar concreet handelen bij het onderwijs dat je geeft. Ik heb vaak na vijf minuten bladeren al een idee voor een kleine verbetering die ik morgen ga uitproberen.’
“Je mag oefenen en falen in je eigen tempo.”
Samen, stap voor stap
En we weten het allemaal: met kleine stapjes kom je er wel. Bij Doorloopjes zet je die stappen samen. Want een andere algemene zekerheid is dat we samen méér weten dan alleen. Bij Doorloopjes zit dat ‘samen’ er stevig in. Giel: ‘Je bekijkt wat bewezen werkt en vertaalt dat samen naar de eigen praktijk. Je kunt op zich ook wel in je eentje met Doorloopjes aan de slag, maar samen weet je zóveel meer.’ Een fijne samenwerking had Giel bijvoorbeeld bij een uitdaging op het vlak van gedrag waar hij een tijdje terug tegenaan liep: ‘Van de vijf schooldagen per week besteden onze studenten er vier in de praktijk, bijvoorbeeld in een garage. De vijfde dag zijn ze op school en we merkten dat ze daar niet zo gemotiveerd waren.’ Giel en zijn collega’s gingen op onderzoek uit, ze wilden met concrete suggesties aan de slag om de motivatie aan te pakken: ‘We werden oprecht heel blij van het samen aanpakken van deze uitdaging. In de eerste plaats natuurlijk omdat studenten er beter van gingen leren. Ze zeggen zelf dat ze de dag op school nu leuker vinden! Maar het is ook heel gaaf om te merken dat collega’s benieuwd zijn naar onze manier van werken.’
“Je kunt op zich ook wel in je eentje met Doorloopjes aan de slag, maar samen weet je zóveel meer.”
Veilig en vertrouwd proces.
Een heel mooi resultaat dus waarbij het proces ook heel fijn en leerzaam was: ‘Juist omdat we het samen hebben aangepakt, leerden we heel veel van elkaar en met elkaar. Het kost even wat moeite, je moet toch weer agenda’s trekken en met elkaar in gesprek. Maar het is net als kanovaren: alleen ga je misschien wel wat sneller, maar sámen kom je veel en veel verder en daar heeft de student uiteindelijk het meeste aan!’. Nathanja ziet in het stapsgewijze van Doorloopjes een parallel met het leerproces van leerlingen en studenten: ‘Samen aanpakken is echt fijn. Oefenen en opnieuw proberen is daarbij ook een groot goed. Stap voor stap en rustig aan elke dag een beetje beter worden. Dat wil je bij je leerlingen of studenten graag zien en zo ontwikkel je jezelf ook het fijnste. De opzet van Doorloopjes past heel goed bij zo’n stapsgewijze ontwikkeling.’
Thema: Gedrag en relaties
Elke Doorloopjes-DigiDate staat in het teken van een thema. Dat is telkens één van de zes thema’s waarin de Doorloopjes gecategoriseerd zijn. De DigiDate van Giel en Nathanja gaat over het thema Gedrag en relatie. Dat thema is Nathanja op het lijf geschreven: ‘De relatie met een leerling is de basis voor alles wat daarna komt. Als de relatie niet goed zit, wordt lesgeven absoluut minder leuk. Een stevige relatie met de leerling is de basis voor iedere leraar of docent om te kunnen geven wat ze nodig hebben. Daar help ik heel graag aan mee!’
Knikkende knietjes…?
En, vinden ze het spannend, hun ‘date’? ‘Hahaha, nee hoor. Ik heb er juist heel veel zin in!’ zegt Giel. En ook Nathanja heeft veel zin in hun ‘date’: ‘Mijn ervaringen vanuit het SO gebruik ik veelvuldig tijdens mijn werk in het PO, maar het MBO, Giels sector, is natuurlijk hele andere koek. Ik verbreed graag mijn horizon en vind het zowel leuk als leerzaam om te horen hoe Doorloopjes van pas kan komen in een andere sector dan die voor mij zo vanzelfsprekend is. Ondanks de andere ‘tak van sport’ is dat toch heel inspirerend en brengt het op ideeën.’ Giel sluit het gesprek af: ‘Ik ben altijd wel te porren als het gaat over goed onderwijs. Het hoofddoel is onderwijs leuker en beter maken voor studenten. Of leerlingen. Daar draag ik heel graag aan bij. En deze leuke date maakt het dan ook nog eens super gezellig. Ik hoop dat we veel onderwijsprofessionals bij onze date aantreffen!’
Je mag er bij zijn, bij de date van Giel en Nathanja! Op donderdag 28 september gaan ze anderhalf uur met elkaar in gesprek over verbeteren van het gedrag van en de relatie met je leerlingen. Daar komt wellicht ook ter sprake wat Giel en zijn collega’s dan precies gedaan hebben om de dag op school te verbeteren. Meedoen is helemaal gratis. Kies het tijdstip dat jou het beste past (15.30 of 19.00 uur) en meld je hier aan.