‘Welkom in het onderwijs, dit jaar volgen we déze trend…’
Het krakend cellofaan dat het onderwijs beschermt? Dat ben jij!
Geschreven door Maykel Kicken, Docent MBO en werkzaam voor Doorloopjes.
Ongeveer acht jaar geleden wist ik het zeker: ik stapte vol goede moed het onderwijs in. En dat was een goede keuze. Heerlijk om dagelijks met leren bezig te zijn, écht ‘met mensen’ en te bouwen aan vertrouwd voelende groepen. Veiligheid in de groep, leerrendement, handige inrichting van mijn lokaal. Ik voelde mij als een vis in het water. En dat was maar goed ook, want uitdagend was het zeker. Ik had alle energie en motivatie hard nodig. Waar ik mij als overstapper vanuit een heel andere sector enorm over verbaasde, was de mate waarin we in het onderwijs telkens weer een andere kant op rennen. ‘Benieuwd waar dit nu weer over gaat, we moeten telkens weer iets anders…’ verzuchtte een collega eens onderweg naar een ‘aftrapbijeenkomst’. En inderdaad, de trends en hypes vlogen mij om de oren.
En ook: didactische trends
Waar is de leerkracht?
Verliefd op Doorloopjes
Ik vind het dan ook echt fantastisch dat Eddy Erkelens en Basten Berg de eerste Doorloopjes-DigiDate van dit schooljaar verzorgen. Ze gaan in op het vertrouwen op jezelf, op het eventueel een plekje geven van trends en hypes binnen jouw aanpak. En vast ook op het negeren ervan als iets niet bij jou of je situatie past. De Doorloopjes die zij gaan bespreken (zie afbeelding) passen precies in dit straatje. Zo wordt jij, als het cellofaan dat onderwijs beschermt, weer wat sterker in je aanpak. En dat maakt de lessen voor de leerlingen beter. Daar doen we het voor.
Kijk eens naar het PASAAN concept:
Hier zijn de vijf stappen van het PASAAN-proces:
- Proberen: Gebruik één Doorloopje per keer en pas het toe in jouw context.
- Aanpassen: Voeg details toe aan de stappen om ze relevanter te maken voor jouw vakinhoud.
- Sleutelen: Pas het Doorloopje aan zodat het beter bij je past, bijvoorbeeld door de volgorde te veranderen.
- Aantal keer oefenen: Breng je aangepaste Doorloopje in de praktijk en evalueer regelmatig.
- Nabespreken: Evalueer de effectiviteit van de strategie op basis van de invloed op het leerproces van de leerlingen.