BLOGS
Laat je niet gek maken, BlijfBij in onderwijs!
De constante stroom van taken, verwachtingen en verantwoordelijkheden kan soms overweldigend zijn. De werkdruk in het onderwijs is niet alleen een kwestie van veel werk hebben, maar ook van de aard van het werk. Het gaat om planning, organiseren, nakijken, vergaderen, oudergesprekken en daarbovenop nog de lesvoorbereidingen. Als dat alles goed loopt heb je nog geen minuut instructie gegeven. En ook instructie vraagt een gedegen aanpak waar je je hoofd goed bij moet hebben. Alles voelt urgent en belangrijk. Want wat we doen in het onderwijs is belangrijk en dat willen we goed doen, toch?!
Vijf tips om uit de Doorloopjes- assistent te halen wat erin zit
We hopen dat je de Doorloopjes AI-assistent al hebt ontdekt. Dit is een krachtig hulpmiddel dat speciaal is ontwikkeld om jouw onderwijservaring te verbeteren door je snel en gemakkelijk toegang te geven tot waardevolle informatie en stappenplannen uit onze database. Maar we merken dat veel leraren slechts een klein deel van het potentieel van de assistent benutten. Daarom willen we je helpen om alles uit de Doorloopjes AI-assistent te halen wat erin zit!
‘Welkom in het onderwijs, dit jaar volgen we déze trend…’
Ongeveer acht jaar geleden wist ik het zeker: ik stapte vol goede moed het onderwijs in. En dat was een goede keuze. Heerlijk om dagelijks met leren bezig te zijn, écht ‘met mensen’ en te bouwen aan vertrouwd voelende groepen. Veiligheid in de groep, leerrendement, handige inrichting van mijn lokaal. Ik voelde mij als een vis in het water. En dat was maar goed ook, want uitdagend was het zeker. Ik had alle energie en motivatie hard nodig. Waar ik mij als overstapper vanuit een heel andere sector enorm over verbaasde, was de mate waarin we in het onderwijs telkens weer een andere kant op rennen. ‘Benieuwd waar dit nu weer over gaat, we moeten telkens weer iets anders…’ verzuchtte een collega eens onderweg naar een ‘aftrapbijeenkomst’. En inderdaad, de trends en hypes vlogen mij om de oren.
Iedereen in het onderwijs móet dit weten!
Iedereen in het onderwijs móet dit weten! Voor iedere uitdaging in de klas is er wel een Doorloopje. “Iedereen die in het onderwijs werkt móet weten hoe praktisch en effectief Doorloopjes zijn”: vertelt leerkracht Kim van der Wel. Voor iedere uitdaging in de klas is er volgens haar wel zo’n klein wetenschappelijk onderbouwd stappenplannetje dat je direct kunt inzetten. Want dat is volgens Kim in de kern een Doorloopje. Dit gemak gunt ze iedere leerkracht in Nederland. Intern begeleider Mirelle Catalan vult aan: “je hoeft als leerkracht het wiel helemaal niet zelf uit te vinden als je je onderwijs wilt verbeteren. Met Doorloopjes heb je allerlei kleine acties binnen handbereik die directe verbetering van je lessen opleveren”. Met de blik van twee kinderen in een snoepwinkel vertellen ze verder over hun kennismaking en ervaringen met Doorloopjes. Daar willen we natuurlijk alles over horen!
De power van slim lesontwerp – kies je lesinhoud handig en verstandig!
Als leerkracht of docent sta je altijd open voor manieren om je lessen boeiender en effectiever te maken. Een aanpak die keer op keer zijn vruchten afwerpt, is het integreren van verschillende schoolvakken in één les. Door vakken te combineren, creëren we een rijke leeromgeving waarin leerlingen verbanden leggen en betekenisvolle connecties maken.
Het Alfrinkcollege in Deurne: via leerlinggedrag naar een van de beste vmbo’s van Nederland
VMBO-school het Alfrinkcollege startte vijf jaar geleden met het toepassen in de klas van wat onderwijsonderzoek laat zien dat werkt. Met een focus op het verbeteren van leerlinggedrag, om de effectieve lestijd zo hoog mogelijk te maken. Vijf jaar later was het Alfrinkcollege één van de beste VMBO-scholen van ons land, met een percentielscore van 98 op het centraal eindexamen.