1-46 KEUZES & CONSEQUENTIES

2023-12-15T11:48:58+01:005 maart 2021|

Een cruciaal onderdeel van elk klassenmanagementsysteem is het vaststellen van regels en afgesproken consequenties voor verschillende niveaus van wangedrag. Ongeacht hoe strikt of flexibel zo'n systeem ook is, moet de leraar het doeltreffend gebruiken om positief gedrag te bevorderen. Een effectieve aanpak hiervoor is leerlingen keuzes te geven en de gemaakte keuzes te benoemen wanneer ze tot een consequentie leiden. 

1-42 POSITIEF FRAMEN

2023-12-15T11:47:25+01:005 maart 2021|

Dit is een methode waarmee je hoge verwachtingen kunt uiten en behouden. Hierbij maak je gebruik van positieve bekrachtiging, aanmoediging en bevestigend taalgebruik. Kritiek uiten of leerlingen negatief benaderen wordt vaak gezien als persoonlijke, willekeurige, of onjuiste kritiek. Daarom is het voor een leraar effectiever om correcties positief te formuleren. Dit is niet alleen bruikbaar als een eenmalige strategie, maar werkt nog beter als een integrale aanpak. 

1-38 COMMUNICEER HOGE VERWACHTINGEN

2023-12-15T11:44:43+01:005 maart 2021|

We gebruiken hier de uitdrukking 'Je krijgt wat je verwacht' van Bill Rogers. Als je matig werk, te laat komen en kletsen tijdens de les toelaat, stel je daarmee de norm en moedig je dit alleen maar aan. Aan de andere kant, als je deze zaken niet accepteert en actie onderneemt, stel je hogere verwachtingen waaraan de leerlingen zich zullen aanpassen. Wat je toelaat en handhaaft, wordt de norm. Een andere variant hiervan is 'Wat je toestaat, laat je groeien'. 

Go to Top