1-122 WEKELIJKS & MAANDELIJKS HERHALEN

2023-04-07T11:04:27+02:0011 maart 2021|

Uit onderzoek blijkt dat leerlingen bepaalde ideeën beter en langer onthouden als ze oefenen met het terughalen ervan nadat er enige tijd is gepasseerd. Rosenshine wijst erop dat effectieve leraren dingen die een week of een maand eerder zijn geleerd periodiek herhalen, om zo een accuraat schema in stand te houden in het langetermijngeheugen. Het maken van verbindingen wordt ook ondersteund door bepaalde gedeelten van een schema op een geïntegreerde manier te herhalen. De uitdaging is om dit soort herhalingsmomenten op te nemen in de dagelijkse routine, en toch genoeg tijd over te houden voor de rest van het curriculum. [...]

1-100 DOORVRAGEN

2023-04-07T12:45:01+02:0011 maart 2021|

Om leerlingen hun begrip te laten ontwikkelen, is het belangrijk om vragen te stellen waarvoor ze hun schema’s rondom datgene wat besproken wordt, moeten verkennen. Goed gekozen vragen helpen leerlingen verbanden leggen tussen verschillende ideeën, uitleg herhalen om het op lange termijn beter te onthouden, abstracte en concrete voorbeelden aan elkaar te verbinden en kennishiaten en misvattingen opsporen. Doorvragen kan een eenmalige techniek zijn, maar kan zich ook doorontwikkelen tot een stelselmatige bevragingstechniek.

1-96 CONTROLEREN OP BEGRIP

2023-04-07T12:43:17+02:0011 maart 2021|

Een belangrijk instructieprincipe van Rosenshine is dat effectieve leraren systematischer controleren op begrip van hun leerlingen. We kunnen niet klakkeloos aannemen dat leerlingen woorden, ideeën, begrippen, instructies of procedures hebben begrepen, en daarom moeten we gericht controleren of dat zo is. De informatie die we op deze manier verzamelen, informeert ons over wat de volgende stap in het leerproces moet zijn: de stof nog eens uitleggen, misvattingen aanpakken of doorgaan met nieuwe lesstof. Het proces van controleren helpt leerlingen ook om een dieper geworteld begrip te ontwikkelen.

1-86 PAK MISVATTINGEN AAN

2023-04-07T12:16:06+02:0010 maart 2021|

Bij veel vakken zie je vaak terugkerende fouten of misvattingen. Als leerlingen een schema ontwikkeld hebben rondom een misvatting, is het niet voldoende om de correcte versie opnieuw te onderwijzen. Zolang het foutieve schema nog bestaat, kan het probleem later weer de kop opsteken. Als je je bijvoorbeeld vergist in de locatie van een stad op een kaart, en je ontdekt dit, dan wil dit nog niet zeggen dat je later niet zult terugvallen op je oude kaart – tenzij je jezelf ‘herprogrammeert’ om de juiste kaart te gebruiken. Dit vereist inspanning en een bewuste bezinning.

1-76 ABSTRACTE MODELLEN MET CONCRETE VOORBEELDEN

2023-04-07T12:12:35+02:0010 maart 2021|

Een van de grootste uitdagingen voor leerlingen is verbanden te leggen tussen concrete voorbeelden en abstracte begrippen. Het kan gaan om hoe woorden zich grammaticaal gedragen; hoe de eigenschappen van materialen samenhangen met hun atoomstructuur; hoe algemene wiskundige ideeën samenhangen met specifieke problemen; of hoe versimpelde diagrammen de complexe, echte wereld verbeelden. Leraren kunnen helpen door voorbeelden en modellen bewust en expliciet met elkaar te verbinden.

1-74 HET GROTE PLAATJE, HET KLEINE PLAATJE

2023-04-07T12:14:26+02:0010 maart 2021|

Leerlingen kunnen beter coherente schema’s ontwikkelen als de leraar ideeën zodanig introduceert dat hij daarbij al inspeelt op de organisatie van die informatie door de leerling, zoals Shimamura beschrijft in zijn MARPE-model. Dit is de R in MARPE: relateer. Een aspect hiervan is dat je laat zien hoe ideeën met elkaar samenhangen, dat specifieke ideeën onderdeel vormen van een groter geheel en dat we concepten kunnen organiseren in categorieën op verschillende verwerkings- en generalisatieniveaus. We kunnen dan gerelateerde ideeën vergelijken en met elkaar contrasteren, om zo ons begrip van het huidige onderwerp te verdiepen.

Go to Top