1-58 MAAK HET MOEILIJKER

2023-04-07T10:46:33+02:009 maart 2021|

We moeten niet alleen hoge verwachtingen koesteren over het gedrag van onze leerlingen, maar ook over wat zij kunnen bereiken. Als je niet verwacht dat leerlingen aan een bepaalde standaard kunnen voldoen, dan zullen ze die standaard ook nooit bereiken. Om de hoogste verwachtingen te koesteren waaraan ze nog wel kunnen voldoen, kan het helpen om het moeilijker te maken. Dit houdt in dat je verkent of er ook een uitdagendere route bestaat richting een bepaald doel, een waarbij je simpele opdrachten die leerlingen onvoldoende uitdagen achterwege laat. Dit vereist uiteraard een balans tussen voldoende oefening en bestendiging, maar deze balanceerkunst [...]

1-38 COMMUNICEER HOGE VERWACHTINGEN

2023-12-15T11:44:43+01:005 maart 2021|

We gebruiken hier de uitdrukking 'Je krijgt wat je verwacht' van Bill Rogers. Als je matig werk, te laat komen en kletsen tijdens de les toelaat, stel je daarmee de norm en moedig je dit alleen maar aan. Aan de andere kant, als je deze zaken niet accepteert en actie onderneemt, stel je hogere verwachtingen waaraan de leerlingen zich zullen aanpassen. Wat je toelaat en handhaaft, wordt de norm. Een andere variant hiervan is 'Wat je toestaat, laat je groeien'. 

1-40 SEINEN, PAUZEREN, AANDRINGEN

2023-12-15T11:46:23+01:005 maart 2021|

Dit is een van de belangrijkste gewoontes voor leraren, omdat je deze vaak herhaaldelijk per les moet toepassen. Leraren verheffen te vaak hun stem om boven de leerlingen uit te komen en hun aandacht te krijgen. Dit kan moeilijk zijn en lastig vol te houden, en het staat haaks op het streven om een rustige leeromgeving te creëren. Een eenvoudige routine van seinen, pauzeren, aandringen kan leraren helpen om op een rustige en efficiënte manier van de ene fase in de les naar de andere over te gaan. Iedereen praat → seinen, pauzeren, aandringen → iedereen luistert. Hoe preciezer en [...]

Go to Top