1-146 SPREEKVAARDIGHEID: UITLEG GEVEN

2023-10-16T10:48:49+02:0011 maart 2021|

In zijn MARPE-model stelt Shimamura voor dat leerlingen de ‘Denk het, zeg het, leg het uit!’-methode gebruiken om dingen beter te onthouden. Het is ook een goede persoonlijke ervaring voor leerlingen om hun klasgenoten te helpen door een begrip of het oplossen van een probleem uit te leggen. Ook in termen van de taal- en spreekvaardigheid is het een goede uitdaging om een reeks instructies of uitlegstappen op te stellen. Je kunt je lessen zo organiseren dat alle leerlingen in de loop van een jaar hiertoe de gelegenheid krijgen.

1-142 SPREEKVAARDIGHEID: DEBATTEREN

2023-10-16T10:45:01+02:0011 maart 2021|

Een buitengewoon goede manier om het begrip van leerlingen te verbeteren is door ze met elkaar in debat te laten gaan, een heel gestructureerde manier om ideeën uit te wisselen. Dit heeft het voordeel dat ze hun zelfvertrouwen in het spreken voor een groep vergroten, terwijl ze ook leren om andere perspectieven mee te wegen, hoe ze iets overtuigend kunnen beargumenteren en hoe ze kunnen reageren op uitdagingen.

1-140 OPDRACHT MET EEN OPEN EINDE

2023-10-16T10:44:26+02:0011 maart 2021|

Wanneer leerlingen een onderwerp verkend hebben en een stukje nieuwe kennis opgedaan hebben, kan het heel lonend zijn als ze het geleerde in een of andere vorm kunnen laten zien. De precieze vorm doet er niet toe, en het kan een krachtige gelegenheid zijn voor leerlingen om hun leerervaring te vormen door zelf een vorm te kiezen. Dit kan resulteren in een hele waaier aan werkstukken en presentaties, die voor iedere leerling anders zullen zijn, waardoor je een veel grotere diepte kunt bereiken dan wanneer iedereen hetzelfde moet doen. Zelfs als je dit maar één of twee keer per jaar doet, [...]

1-118 REPETEREN & PRESENTEREN

2023-04-07T12:19:43+02:0011 maart 2021|

Een cyclus van repeteren, presenteren en evalueren is voor veel onderdelen een gepaste manier om terughaaloefeningen vorm te geven. Dit kan het geval zijn als leerlingen een technische vaardigheid of een fysieke procedure moeten oefenen, maar het is ook toepasselijk als de presentatie of uitvoering zelf het doel is, zoals bij muziek of drama. Bovendien is het bruikbaar voor gedetailleerde uitleg over gebeurtenissen, begrippen of fenomenen. 

Go to Top