1-42 POSITIEF FRAMEN

2023-12-15T11:47:25+01:005 maart 2021|

Dit is een methode waarmee je hoge verwachtingen kunt uiten en behouden. Hierbij maak je gebruik van positieve bekrachtiging, aanmoediging en bevestigend taalgebruik. Kritiek uiten of leerlingen negatief benaderen wordt vaak gezien als persoonlijke, willekeurige, of onjuiste kritiek. Daarom is het voor een leraar effectiever om correcties positief te formuleren. Dit is niet alleen bruikbaar als een eenmalige strategie, maar werkt nog beter als een integrale aanpak. 

1-36 POSITIEVE RELATIES

2023-12-08T17:04:49+01:005 maart 2021|

Leraren bouwen op diverse manieren een positieve relatie op met hun leerlingen. Een sterke relatie ondersteunt het recht van iedereen in het klaslokaal om zich veilig, gerespecteerd en gewaardeerd te voelen, en om een gevoel van verbondenheid te ervaren. Hierdoor kunnen omstandigheden gecreëerd worden waarbinnen leerlingen en leraren zich kunnen focussen op het leerproces, zonder afleiding of emotionele spanningen. Positieve relaties vormen ook de basis voor betrouwbare feedback waar leerlingen echt iets mee kunnen. Een goede relatie is nauw verbonden met de diverse rollen en verantwoordelijkheden van zowel leraren als leerlingen.

Go to Top