1-62 GETRAPTE VRAGEN & OPDRACHTEN

2023-04-07T11:03:40+02:009 maart 2021|

Tempoverschillen vormen een steeds terugkerende kwestie voor leraren. We stellen dezelfde doelen voor alle leerlingen, maar sommige leerlingen zullen sneller vooruitgang boeken dan andere. De uitdaging is dus om leerlingen een passend niveau van oefening te bieden zonder de langetermijnverwachtingen te verlagen. Als we leerlingen vertellen dat ze slechts ‘een deel van de stof hoeven te kennen’, creëren we een kunstmatig plafond voor hun prestaties. Door uitdagingen en opdrachten getrapt vorm te geven, kunnen alle leerlingen vooruitgang boeken op verschillende manieren, terwijl de langetermijndoelen hetzelfde blijven.

1-44 HERHAAL ROUTINES

2023-12-15T11:48:13+01:005 maart 2021|

Routines vormen de basis van een positief klassenmanagementsysteem. Als alle leerlingen weten wat ze moeten doen, waar ze naartoe moeten, wat ze moeten meenemen, hoe ze moeten reageren en wat ze te wachten staat in bepaalde situaties, dan zorgt dat ervoor dat ze de aandacht kunnen richten op wat er geleerd moet worden. Omdat de rest vrijwel automatisch verloopt, met minimaal gedoe. Veel aspecten van het schoolse leven zijn elke dag, soms elke les hetzelfde en lenen zich voor duidelijke routines. Het belangrijkste is om deze routines te introduceren, en vervolgens zo vaak te oefenen dat ze bekend zijn, begrepen [...]

1-40 SEINEN, PAUZEREN, AANDRINGEN

2023-12-15T11:46:23+01:005 maart 2021|

Dit is een van de belangrijkste gewoontes voor leraren, omdat je deze vaak herhaaldelijk per les moet toepassen. Leraren verheffen te vaak hun stem om boven de leerlingen uit te komen en hun aandacht te krijgen. Dit kan moeilijk zijn en lastig vol te houden, en het staat haaks op het streven om een rustige leeromgeving te creëren. Een eenvoudige routine van seinen, pauzeren, aandringen kan leraren helpen om op een rustige en efficiënte manier van de ene fase in de les naar de andere over te gaan. Iedereen praat → seinen, pauzeren, aandringen → iedereen luistert. Hoe preciezer en [...]

Go to Top