1-72 DOELGERICHTE WOORDENSCHATONTWIKKELING

2023-04-07T12:12:08+02:0010 maart 2021|

Of het nu gaat om het aanleren van een complexe, vakafhankelijke terminologie of een meer algemene woordenschat, het proces waarin nieuwe woorden geleerd worden moet bewust en expliciet onderwerp zijn van instructie door de leraar. Leerlingen met de zwakste voorkennis en de meest beperkte woordenschat zullen dit moeilijk vinden; nieuwe woorden zullen niet zomaar blijven hangen. Als er niet doelgericht mee wordt geoefend, zullen deze leerlingen ze gewoon weer vergeten. De volgende stappen ondersteunen de doelgerichte ontwikkeling van de woordenschat van alle leerlingen.

1-70 DUBBEL CODEREN: NAVERTELLEN & TERUGHALEN

2023-04-07T12:13:52+02:0010 maart 2021|

Paivio’s theorie van dubbel coderen ging enkel over het terughalen van lijstjes met cognitief weinig uitdagend materiaal. Andere psychologen hebben zijn werk doorontwikkeld om ook complexere inhoud te kunnen beslaan. Navertellen en terughalen stelt leraren in staat hun schema zowel visueel als in woorden te delen. Door ook belichaamde cognitie te betrekken bij het leren – tekenen en overtrekken – omzeil je de vele beperkingen van het werkgeheugen. Begrip wordt versterkt doordat ze het aan elkaar moeten uitleggen, en dit biedt een fantastische kans om mondeling alvast te oefenen wat later moet worden opgeschreven.

Go to Top