1-148 ZELFSTANDIG LEREN: VOORAF LEZEN

2023-04-07T11:16:50+02:0011 maart 2021|

De notie van ‘geflipt lesgeven’ zou volgens sommigen begonnen kunnen zijn toen boeken werden uitgevonden. De leraar kan de leerlingen vragen om specifieke delen van de lesstof al vóór de les te lezen, zolang de leerlingen er klaar voor zijn en over de juiste middelen beschikken. Hierdoor is de leraar minder lestijd kwijt aan het overbrengen van de stof, en kan de nadruk in de les liggen op het controleren van begrip en het toepassen van deze kennis binnen nieuwe contexten. Hoe vaker leerlingen dit doen, des te meer dit een gewoonte zal worden en des te beter ze erin zullen [...]

1-144 SPREEKVAARDIGHEID: EERST PRATEN DAN OPSCHRIJVEN

2023-10-16T10:45:53+02:0011 maart 2021|

Het kan heel productief zijn om de leerlingen verbaal te laten oefenen voordat ze iets opschrijven. Het is vaak zo dat als je iets niet kunt zeggen, je het ook niet kunt opschrijven. Eerst praten, dan opschrijven is een proces waarbij leerlingen vóór een schrijfopdracht hun begrip controleren, ideeën produceren, mogelijke redeneerlijnen verkennen, belangrijke elementen in herinnering brengen en de algehele structuur uiteenzetten. Hardop praten helpt een plan te ontwikkelen, dat op zijn beurt het daadwerkelijke schrijven ondersteunt.

1-142 SPREEKVAARDIGHEID: DEBATTEREN

2023-10-16T10:45:01+02:0011 maart 2021|

Een buitengewoon goede manier om het begrip van leerlingen te verbeteren is door ze met elkaar in debat te laten gaan, een heel gestructureerde manier om ideeën uit te wisselen. Dit heeft het voordeel dat ze hun zelfvertrouwen in het spreken voor een groep vergroten, terwijl ze ook leren om andere perspectieven mee te wegen, hoe ze iets overtuigend kunnen beargumenteren en hoe ze kunnen reageren op uitdagingen.

1-72 DOELGERICHTE WOORDENSCHATONTWIKKELING

2023-04-07T12:12:08+02:0010 maart 2021|

Of het nu gaat om het aanleren van een complexe, vakafhankelijke terminologie of een meer algemene woordenschat, het proces waarin nieuwe woorden geleerd worden moet bewust en expliciet onderwerp zijn van instructie door de leraar. Leerlingen met de zwakste voorkennis en de meest beperkte woordenschat zullen dit moeilijk vinden; nieuwe woorden zullen niet zomaar blijven hangen. Als er niet doelgericht mee wordt geoefend, zullen deze leerlingen ze gewoon weer vergeten. De volgende stappen ondersteunen de doelgerichte ontwikkeling van de woordenschat van alle leerlingen.

Go to Top