1-90 ONGEVRAAGD AANWIJZEN

2023-04-07T12:41:51+02:0011 maart 2021|

Deze techniek helpt je om twee doelen van vraaggesprekken te bereiken: alle leerlingen laten nadenken en inzicht krijgen in hoe het ervoor staat met hun leerproces. Als je een behoorlijk idee wilt krijgen van hoe goed leerlingen de lesstof begrepen hebben, dan is het belangrijk dat ze allemaal nadenken en dat jij strategische steekproeven neemt. Als je leerlingen hun hand laat opsteken, of ongevraagd het antwoord laat roepen, krijg je alleen vrijwillige reacties, en dit wordt dan al snel de norm. Door ongevraagd leerlingen aan te wijzen kun jij kiezen wie antwoord geeft en houd je de hele klas betrokken. Hierdoor [...]

1-86 PAK MISVATTINGEN AAN

2023-04-07T12:16:06+02:0010 maart 2021|

Bij veel vakken zie je vaak terugkerende fouten of misvattingen. Als leerlingen een schema ontwikkeld hebben rondom een misvatting, is het niet voldoende om de correcte versie opnieuw te onderwijzen. Zolang het foutieve schema nog bestaat, kan het probleem later weer de kop opsteken. Als je je bijvoorbeeld vergist in de locatie van een stad op een kaart, en je ontdekt dit, dan wil dit nog niet zeggen dat je later niet zult terugvallen op je oude kaart – tenzij je jezelf ‘herprogrammeert’ om de juiste kaart te gebruiken. Dit vereist inspanning en een bewuste bezinning.

1-70 DUBBEL CODEREN: NAVERTELLEN & TERUGHALEN

2023-04-07T12:13:52+02:0010 maart 2021|

Paivio’s theorie van dubbel coderen ging enkel over het terughalen van lijstjes met cognitief weinig uitdagend materiaal. Andere psychologen hebben zijn werk doorontwikkeld om ook complexere inhoud te kunnen beslaan. Navertellen en terughalen stelt leraren in staat hun schema zowel visueel als in woorden te delen. Door ook belichaamde cognitie te betrekken bij het leren – tekenen en overtrekken – omzeil je de vele beperkingen van het werkgeheugen. Begrip wordt versterkt doordat ze het aan elkaar moeten uitleggen, en dit biedt een fantastische kans om mondeling alvast te oefenen wat later moet worden opgeschreven.

1-68 UITGEWERKTE VOORBEELDEN & ACHTERWAARTSE VERVAGING

2023-12-04T13:46:14+01:0010 maart 2021|

Een van de ideeën die afkomstig zijn uit de cognitievebelastingstheorie is dat beginners meer opsteken van het bestuderen van een serie uitgewerkte voorbeelden van opgaven of opdrachten dan van het zelfstandig oplossen van diezelfde opdrachten. Dit komt doordat de cognitieve belasting lager is als we de algehele aanpak bestuderen voordat we die aanpak toepassen op een concreet probleem. Als we de methode eenmaal kennen, is het makkelijker om deze succesvol in te zetten. Leraren moeten daarom voldoende uitgewerkte voorbeelden inzetten. De techniek van het achterwaarts vervagen biedt een goed model voor de transitie van geleide instructie tot zelfstandig oefenen. [...]

Go to Top