1-144 SPREEKVAARDIGHEID: EERST PRATEN DAN OPSCHRIJVEN

2023-10-16T10:45:53+02:0011 maart 2021|

Het kan heel productief zijn om de leerlingen verbaal te laten oefenen voordat ze iets opschrijven. Het is vaak zo dat als je iets niet kunt zeggen, je het ook niet kunt opschrijven. Eerst praten, dan opschrijven is een proces waarbij leerlingen vóór een schrijfopdracht hun begrip controleren, ideeën produceren, mogelijke redeneerlijnen verkennen, belangrijke elementen in herinnering brengen en de algehele structuur uiteenzetten. Hardop praten helpt een plan te ontwikkelen, dat op zijn beurt het daadwerkelijke schrijven ondersteunt.

1-124 CONCRETE VOORBEELDEN

2023-04-07T11:04:59+02:0011 maart 2021|

Een belangrijke stap in het vormen van gedetailleerde schema’s is het vermogen van leerlingen om vanuit een aantal specifieke concrete voorbeelden verbanden te leggen met algemene regels of abstracte ideeën. Daarnaast is het belangrijk dat ze algemene regels en abstracte ideeën kunnen illustreren aan de hand van concrete voorbeelden. Als lesstof via beide routes kan worden bestudeerd en teruggehaald, vormen leerlingen sterkere schema’s voor de ideeën die op dat moment behandeld worden en worden ze ook beter in het terughalen van die ideeën. Ze bouwen hiermee een dieper geworteld begrip op.

1-84 BRENG KWALITEITSBESEF BIJ

2023-04-07T12:15:42+02:0010 maart 2021|

Dylan Wiliam stelt dat als we een leerdoel willen bereiken, we eerst moeten weten hoe dat eruitziet. Leraren moeten daarom leerlingen helpen om helder te krijgen wat de leerdoelen zijn. Een onderdeel daarvan is een idee geven van de vereiste kwaliteit. Als leerlingen niet mikken op een hoog niveau, dan is het onwaarschijnlijk dat ze dit niveau halen. Ze moeten daarom weten hoe kwaliteit eruitziet.

1-78 LIVE VOORDOEN

2023-04-07T12:14:47+02:0010 maart 2021|

Een belangrijk element van effectieve instructiestrategieën is dat leraren zelf het leerproces doorlopen, voordoen hoe dingen gedaan moeten worden, en daarbij de belangrijkste procedures en de gedachtegang daarachter markeren. Het metacognitieve aspect van voordoen is belangrijk – maak impliciete beslissingen expliciet –, en het levert voorbeelden van afgerond werk die in de vroege fases als gepaste ondersteuning kunnen dienen voor leerlingen.

1-76 ABSTRACTE MODELLEN MET CONCRETE VOORBEELDEN

2023-04-07T12:12:35+02:0010 maart 2021|

Een van de grootste uitdagingen voor leerlingen is verbanden te leggen tussen concrete voorbeelden en abstracte begrippen. Het kan gaan om hoe woorden zich grammaticaal gedragen; hoe de eigenschappen van materialen samenhangen met hun atoomstructuur; hoe algemene wiskundige ideeën samenhangen met specifieke problemen; of hoe versimpelde diagrammen de complexe, echte wereld verbeelden. Leraren kunnen helpen door voorbeelden en modellen bewust en expliciet met elkaar te verbinden.

1-72 DOELGERICHTE WOORDENSCHATONTWIKKELING

2023-04-07T12:12:08+02:0010 maart 2021|

Of het nu gaat om het aanleren van een complexe, vakafhankelijke terminologie of een meer algemene woordenschat, het proces waarin nieuwe woorden geleerd worden moet bewust en expliciet onderwerp zijn van instructie door de leraar. Leerlingen met de zwakste voorkennis en de meest beperkte woordenschat zullen dit moeilijk vinden; nieuwe woorden zullen niet zomaar blijven hangen. Als er niet doelgericht mee wordt geoefend, zullen deze leerlingen ze gewoon weer vergeten. De volgende stappen ondersteunen de doelgerichte ontwikkeling van de woordenschat van alle leerlingen.

1-70 DUBBEL CODEREN: NAVERTELLEN & TERUGHALEN

2023-04-07T12:13:52+02:0010 maart 2021|

Paivio’s theorie van dubbel coderen ging enkel over het terughalen van lijstjes met cognitief weinig uitdagend materiaal. Andere psychologen hebben zijn werk doorontwikkeld om ook complexere inhoud te kunnen beslaan. Navertellen en terughalen stelt leraren in staat hun schema zowel visueel als in woorden te delen. Door ook belichaamde cognitie te betrekken bij het leren – tekenen en overtrekken – omzeil je de vele beperkingen van het werkgeheugen. Begrip wordt versterkt doordat ze het aan elkaar moeten uitleggen, en dit biedt een fantastische kans om mondeling alvast te oefenen wat later moet worden opgeschreven.

Go to Top