1-108 KLASSIKALE FEEDBACK

2023-04-07T12:47:28+02:0011 maart 2021|

Als onderdeel van een gevarieerd feedbackdieet is deze techniek een fantastische manier om leerlingen tijdige, gedetailleerde formatieve feedback te geven, en de werkdruk voor leraren te verlagen. Je vervangt het schrijven van individuele opmerkingen in schriften of blaadjes door feedback aan de hele klas. Hierdoor krijg je als leraar snel inzicht in wat leerlingen gemaakt hebben, en kun je aan de hand daarvan een korte, effectieve feedback- en verbetercyclus doorlopen. Sommige leraren gebruiken een sjabloon om feedback te noteren, andere gebruiken vrijere methodes.

1-106 FEEDBACK ALS HANDELINGEN

2023-04-07T12:46:35+02:0011 maart 2021|

Feedback moet leerlingen verder helpen in hun leerproces, en daarom kan het helpen om feedback te brengen als instructie om iets te doen. Dit kan nuttiger zijn, en makkelijker te begrijpen, dan wanneer je je zou richten op eerder gedaan werk. Door feedback te geven in de vorm van handelingen, krijgen leerlingen een opdracht die past bij hun leerbehoefte; de feedback is onderdeel van de opdrachtselectie. Dit Doorloopje bestaat niet uit vijf opeenvolgende stappen; het is een lijst met vijf mogelijke alternatieven om te overwegen.

1-104 FEEDBACK OM VOORUIT TE HELPEN

2023-04-07T12:46:02+02:0011 maart 2021|

Feedback speelt een centrale rol in het leerproces, omdat hij ondersteuning biedt om kennis of begrip verder te verdiepen. Houd wel in het achterhoofd dat feedback alleen effectief is als hij begrepen en geaccepteerd wordt en de leerling er ook mee aan de slag kan. Alleen dan kunnen leerlingen hun kennis en prestaties verbeteren. Goede feedback geeft niet alleen details over de strategieën die leerlingen kunnen inzetten, maar motiveert ze ook om verdere inspanningen te leveren.

1-94 LAAT JE WISBORDJE ZIEN

2023-04-07T12:42:40+02:0011 maart 2021|

Wisbordjes zijn een goede manier om snel zicht te krijgen op wat alle leerlingen denken. De leerlingen kunnen hier hun antwoord op schrijven en het antwoord in de lucht houden. Ze zijn goedkoop, en ze zijn geschikt als standaardmateriaal in de klas. Het basisidee is dat leerlingen naar aanleiding van een vraag hun antwoord op hun bordje schrijven en daarna allemaal tegelijk aan jou laten zien. Hierdoor krijg je als leraar in één klap heel veel feedback over de verscheidenheid aan gedachten in de klas. Ze kunnen ook helpen als leerlingen brainstormen of oefenen met het maken van diagrammen of [...]

1-86 PAK MISVATTINGEN AAN

2023-04-07T12:16:06+02:0010 maart 2021|

Bij veel vakken zie je vaak terugkerende fouten of misvattingen. Als leerlingen een schema ontwikkeld hebben rondom een misvatting, is het niet voldoende om de correcte versie opnieuw te onderwijzen. Zolang het foutieve schema nog bestaat, kan het probleem later weer de kop opsteken. Als je je bijvoorbeeld vergist in de locatie van een stad op een kaart, en je ontdekt dit, dan wil dit nog niet zeggen dat je later niet zult terugvallen op je oude kaart – tenzij je jezelf ‘herprogrammeert’ om de juiste kaart te gebruiken. Dit vereist inspanning en een bewuste bezinning.

1-84 BRENG KWALITEITSBESEF BIJ

2023-04-07T12:15:42+02:0010 maart 2021|

Dylan Wiliam stelt dat als we een leerdoel willen bereiken, we eerst moeten weten hoe dat eruitziet. Leraren moeten daarom leerlingen helpen om helder te krijgen wat de leerdoelen zijn. Een onderdeel daarvan is een idee geven van de vereiste kwaliteit. Als leerlingen niet mikken op een hoog niveau, dan is het onwaarschijnlijk dat ze dit niveau halen. Ze moeten daarom weten hoe kwaliteit eruitziet.

Go to Top