Als leerlingen zich op school niet weten te gedragen komt hun leren en dat van hun klasgenoten in gedrang. Als we verzuimen leerlingen goed gedrag aan te leren, zoals zelfdiscipline, doorzetten en empathie, dan zullen zij kansen missen in hun leven.
Internationaal onderzoek laat zien dat Nederlandse klassen de meest onrustige zijn. Hoe kan het dan dat op Nederlandse scholen goed leerlinggedrag niet de norm is en waarom passen niet alle leraren de schoolregels niet allemaal toe?
In dit webinar gaan Gert Verbrugghen (docent Alfrinkcollege) en Linda van de Voort (leerkracht BBS De Vuurvogel) in op de cruciale rol van goed leerlinggedrag en het creëren van een sterk leerklimaat op school. We duiken in wat goed leerlinggedrag precies inhoudt, onderzoeken het belang ervan voor zowel leerlingen als leraren en bekijken de praktische uitdagingen en oplossingen voor op school.
We richten ons op de realiteit van leerlinggedrag in Nederlandse scholen, waar uitdagingen zoals onrust in de klas en een gebrek aan motivatie prominent aanwezig zijn. Door middel van de ervaringen van het Alfrinkcollege (een vmbo) en Brede Basisschool De Vuurvogel, bieden we inzichten in effectieve strategieën en praktijken die hebben geleid tot merkbare verbeteringen in het gedrag van leerlingen en het algehele leerklimaat.
Gert en Linda zijn mede auteurs van het artikel Een sterk leerklimaat op school met klassenmanagement. Over het belang van goed leerlinggedrag en wat dat van leraren vraagt.
Aan het einde van het webinar weet jij welke stap je kan zetten in de richting van het realiseren van goed leerling gedrag in jouw school.
Het is een interactief webinar en we houden ruimte voor jullie eigen inbreng en vragen. Dit webinar wordt gegeven door leerKRACHT ism Doorloopjes.