Ga naar inhoud
Doorloopjes.nl Logo
  • HOME
    • Welkom bij Doorloopjes
    • Waarom Doorloopjes?
    • Over ons
  • ARTIKELEN
    • Begrijpend lezen
    • Beter rekenonderwijs
    • Versterken van technisch lezen voor betere leesresultaten
    • Vijf tips om uit de Doorloopjes- assistent te halen wat erin zit
  • NIEUWS/BLOGS/ERVARINGEN
    • Leergang Toepassen van onderwijsonderzoek in je school
    • BLOGS
      • Toetsen: hoe ze (toch) echt leerrendement opleveren
      • ‘Laat je les niet ontsporen met deze drie Doorloopjes die werken.’
      • Laat je niet gek maken, BlijfBij in onderwijs!
      • Vijf tips om uit de Doorloopjes- assistent te halen wat erin zit
      • ‘Welkom in het onderwijs, dit jaar volgen we déze trend…’
      • Iedereen in het onderwijs móet dit weten!
      • De power van slim lesontwerp – kies je lesinhoud handig en verstandig!
      • ‘Waarom moet ik dit kennen, meester?’
      • 3 keer is scheepsrecht?!
      • Leerdoelen behalen en verschillen in de klas
      • Blog voor de startende leraar
    • ERVARINGEN
  • DIGIDATES / WEBINARS
    • Agenda
    • Opnames
  • CLUSTERS
  • INLOGGEN/REGISTREREN
  • Generic filters
    Search in title
    Search in content
    Search in excerpt
    Filter by Categories
    Doorloopjes 1
    Blogs
    Artikelen
    Webinar-opnames
    Ervaringen
Home » Wegwijzer
WegwijzerJoanne2024-02-06T09:28:11+01:00
Nog geen account? Klik hier om te registreren

Log in om deze pagina te bekijken

Registreren
Wachtwoord vergeten?

Ik zoek een passend Doorloopje:

  • WEGWIJZER
  • AAN DE SLAG
  • CLUSTERS

Ik weet met welk Doorloopje ik wil beginnen:

Tip: klik op een pijltje om het menu open te klappen

  • GEDRAG & RELATIES
    • 3-42 Gedragsproblemen voorkomen
    • 3-44 Klassenplattegrond
    • 3-46 Bouw een vocaal repertoire
    • 3-48 Voorspelbaarheid
    • 3-50 Mindsets voorleven
    • 3-52 Lesafsluiting
    • 3-54 Begeleidingsgesprekken
    • 3-56 Herstelproces
    • 2.36 Assertiviteit
    • 2.38 De les beginnen
    • 2.40 Kom erbij: voordoen en verhalen
    • 2.42 Taakgericht werken
    • 2.44 Zwijgen is goud
    • 2.46 Overgangsmomenten
    • 2.48 Ordeverstoring
    • 2.50 Perspectief
    • 1.36 Positieve relaties
    • 1.38 Communiceer je verwachtingen
    • 1.40 Seinen, pauzeren en aandringen
    • 1.42 Positief framen
    • 1.44 Herhaal routines
    • 1.46 Keuzes en consequenties
  • CURRICULUMONTWERP
    • 3-60 Grote vragen
    • 3-62 Analogie museumcreatie
    • 3-64 Vakoverstijgende projecten
    • 3-66 Principes curriculumimplementatie
    • 3-68 Verschillende soorten vakkennis
    • 3-70 Bouwen aan leescultuur
    • 3-72 Beoordelen-toetsonwerp
    • 3-74 Beoordelen-data combineren
    • 3-76 Adaptieve online vormgeving
    • 3-78 Vergelijkend beoordelen
    • 2.54 Het Trivium in de Praktijk
    • 2.56 Modus A Modus B
    • 2.58 Diversiteit
    • 2.60 Authentieke verbanden
    • 2.62 Thema’s en onderwerpen
    • 2.64 Leerdoelen vs opdrachten
    • 2.66 Flexibele lesplanning
    • 2.68 Geef les voor de top
    • 2.70 Passend onderwijs: mik hoog, geef steun
    • 2.72 Methodes en werkboeken
    • 1.50 Ontwerp een kennisrijk curriculum
    • 1.52 Rangschik concepten in kleine stappen
    • 1.54 Zorg voor coherentie
    • 1.56 Vermeng kennis & ervaring
    • 1.58 Maak het moeilijker
    • 1.60 Plan lezen in
    • 1.62 Getrapte vragen & opdrachten
    • 1.64 Breng de kern over
  • UITLEGGEN & VOORDOEN
    • 3-82 Uitleggen
    • 3-84 Voorbeelden en non-voorbeelden
    • 3-86 Reeksen, oorzaken & gevolgen
    • 3-88 Voorspellen en verifiëren
    • 3-90 Brokken
    • 3-92 Kennisoverzicht
    • 3-94 Creatieve schrijfproces
    • 3-96 Schrijven- een academische stijl ontwikkelen
    • 3-98 Visueel overzicht
    • 3-100 Zorgvuldig overdragen
    • 2.76 Leesinstructies voor complexe teksten
    • 2.78 Routines om met de hele klas te lezen
    • 2.80 Leesvaardigheid ontwikkelen
    • 2.82 Teksten samenvatten
    • 2.84 Voordoen
    • 2.86 Dubbel coderen: schema’s
    • 2.88 Analogieën
    • 2.90 Omgaan met cognitieve hindernissen
    • 2.92 Vergelijk, contrasteer, categoriseer
    • 2.94 Voorbeeldwerk
    • 1.68 Uitgewerkte voorbeelden & achterwaartse vervaging
    • 1.70 Dubbel coderen
    • 1.72 Doelgerichte woordenschatontwikkeling
    • 1.74 Het grote plaatje, het kleine plaatje
    • 1.76 Abstracte modellen met concrete voorbeelden
    • 1.78 Live voordoen
    • 1.80 Gepaste ondersteuning
    • 1.82 Metacognitief praten
    • 1.84 Breng kwaliteitsbesef bij
    • 1.86 Pak misvattingen aan
  • BEVRAGEN & FEEDBACK
    • 3-104 Variaties ongevraagd aanwijzenv
    • 3-106 Strategieen controleren op begrip
    • 3-108 Klassendiscussie
    • 3-110 Laten zien
    • 3-112 Ondersteuning bij mondelinge reacties
    • 3-114 Korte feedbackrondes
    • 3-116 CRAFT feedback tijd
    • 3-118 Beoordelen voor de leerling
    • 3-120 Formatief handelen met een test
    • 3-122 Beoordelingsportfolios
    • 2.98 Niet duiken
    • 2.100 Vinger omhoog voor een vraag
    • 2.102 Willekeurig bevragen
    • 2.104 Fouten en onzekerheid normaliseren
    • 2.106 Herzien
    • 2.108 Selectief nakijken
    • 2.110 Ontdek je fouten
    • 2.112 Succescriteria
    • 1.90 Ongevraagd aanwijzen
    • 1.92 Denken, duo, delen
    • 1.94 Laat je wisbordje zien
    • 1.96 Controleren op begrip
    • 1.98 Zeg het nog eens, maar nu beter
    • 1.100 Doorvragen
    • 1.102 Procesvragen
    • 1.104 Feedback om vooruit te helpen
    • 1.106 Feedback als handelingen
    • 1.108 Klassikale feedback
  • OEFENEN & TERUGHALEN
    • ★ 3-126 ZOAD-oefenvragen
    • ★ 3-128 Een repertoire aan terughaalroutines
    • ★ 3-130 Consolideren
    • ★ 3-132 Verantwoordelijk zelfstandig lezen
    • ★ 3-134 Close reading
    • ★ 3-136 Ik zeg, jullie zeggen
    • ★ 3-138 Duurzaam zelfstandig oefenen
    • ★ 3-140 Samenwerken met een onderwijsassistent
    • 2.138 Spreekvaardigheid: Presentaties
    • 2.116 Laat iedereen nadenken
    • 2.118 Meerkeuzevragen
    • 2.120 Flashcards
    • 2.122 Dubbel coderen: Overzichten maken
    • 2.124 Uitleg oefenen
    • 2.126 Drempels en leerroutes
    • 2.128 Toenemende moeilijkheidsgraad
    • 2.130 Face-it leerstrategie
    • 1.112 Overhoringen
    • 1.114 Uitgebreid ondervragen
    • 1.116 Gebruik een kennisoverzicht
    • 1.118 Repeteren en presteren
    • 1.120 Terughalen met hulp van anderen
    • 1.122 Wekelijks & maandelijks herhalen
    • 1.124 Concrete voorbeelden
    • 1.126 Begeleid oefenen
    • 1.128 Zelfstandig oefenen
    • 1.130 Beheersing verbeteren
  • MODUS-B-LESGEVEN
    • ★ 3-144 Detective spelen
    • ★ 3-146 Dubbelzinnigheid
    • ★ 3-148 Zelfstandig leren-videotutorials
    • ★ 3-150 Opdrachtencircuit
    • ★ 3-152 Creativiteit-kansen om te kiezen
    • ★ 3-154 Creativiteit-kansen om te experimenteren
    • ★ 3-156 Spel en oefening
    • ★ 3-158 Rollenspel en simulatie
    • ★ 3-160 Moeilijke taken
    • ★ 3-162 Levensecht leren
    • 2.134 Ervaringsleren
    • 2.136 Spreekvaardigheid: Spreken in het openbaar
    • 2.140 Spreekvaardigheid: Voordragen en optreden
    • 2.142 Buiten de piste
    • 2.144 Zelfgestuurd leren
    • 2.146 Excursies
    • 2.148 Leerplatformen
    • 1.134 Samenwerkend leren: algemene principes
    • 1.136 Huiswerk als begeleid studeren
    • 1.138 Projecten met onderzoekend leren
    • 1.140 Opdrachten met een open einde
    • 1.142 Spreekvaardigheid: debatteren
    • 1.144 Spreekvaardigheid: eerst praten dan opschrijven
    • 1.146 Spreekvaardigheid: uitleg geven
    • 1.148 Zelfstandig leren: vooraf lezen

Generic filters
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Probeer deze: klassenmanagementlesontwerpvoorbeeldenRosenshineformatief handelengedragwebinar

© Doorloopjes 2021   |   Alle rechten voorbehouden    |   Inloggen    |    Contact    |   Privacybeleid   
FacebookLinkedInInstagram
Page load link

DigiDate ‘Scherp handig en snel je didactiek aan’ op 22 mei 2025

Meld je nu aan
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door uw browser op uw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen.
InstellingenPrivacybeleidACCEPTEREN
Manage consent

Privacy Overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren terwijl u door de website navigeert. Hiervan worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser opgeslagen. U heeft ook de mogelijkheid om u af te melden voor deze cookies. Maar als u zich afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit uw browse-ervaring beïnvloeden.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN
Ga naar de bovenkant