Paivio’s theorie van dubbel coderen ging enkel over het terughalen van lijstjes met cognitief weinig uitdagend materiaal. Andere psychologen hebben zijn werk doorontwikkeld om ook complexere inhoud te kunnen beslaan.
Navertellen en terughalen stelt leraren in staat hun schema zowel visueel als in woorden te delen. Door ook belichaamde cognitie te betrekken bij het leren – tekenen en overtrekken – omzeil je de vele beperkingen van het werkgeheugen. Begrip wordt versterkt doordat ze het aan elkaar moeten uitleggen, en dit biedt een fantastische kans om mondeling alvast te oefenen wat later moet worden opgeschreven.
DigiDate ‘Mooi differentiëren? Kun je leren!’ 19 maart 2025
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |