Leergang Toepassen van onderwijsonderzoek in je school

Leerwinst vergroten met behulp van onderwijsonderzoek: hoe je als schoolleider het verschil maakt.

Ben je schoolleider en wil je aan de slag met het toepassen van onderwijsonderzoek?
Samen met een van je docenten of je ib’er? En wil jij weten hoe je als schoolleider het verschil kan maken door meer effect in de les te realiseren en jouw leraren sterker te laten handelen? 

Het onderwijs bulkt van het onderzoek naar wat werkt in de klas. Maar wat gaat nu echt het verschil maken voor de kinderen bij jou op school? Met onderwijsonderzoek maak je als team onderbouwde keuzes aan de hand van relevante inzichten uit de wetenschap. Je ontwikkelt en verbetert je onderwijs met interventies die hun effect in de lespraktijk bewezen hebben én die passen bij de specifieke situatie van jouw school. Dit biedt nieuwe kansen om nog meer leerwinst te behalen met leerlingen.

In deze leergang leer je hoe jij als schoolleider hoe jij je team kan enthousiasmeren om op school met onderzoek aan de slag te gaan. Je krijgt zelf kennis en kunde om jouw leerkrachten te begeleiden in wat bewezen werkt.

Samen met de AVS Academie en researchED Nederland ontwikkelden we vanuit Stichting leerKRACHT de vijfdaagse leergang ‘Toepassen van onderwijsonderzoek op je school’. Deze leergang heeft een herregistratiewaarde van 55 punten voor het Schoolleidersregister PO. 

  • Startdatum: 22 nov 2024

  • Doelgroep: Schoolleiders PO, intern begeleiders, leerkrachten

Onderwijsonderzoek vormt nooit een keurslijf, maar ondersteunt en versterkt de professionaliteit van jouw leerkrachten. Succes vereist een onderzoekscultuur waarin je als team relevant onderzoek weet te vinden, te lezen, te beoordelen, en toe te passen in de eigen context. Zo ontdek je samen wat werkt voor jullie leerlingen en hoe je dat bereikt op een manier die bij jullie past.

Na het volgen van deze leergang weet jij als schoolleider precies hoe je dat aanpakt. Je gaat namelijk concreet aan de slag met een klein verandertraject voor jouw school. Het liefst volg je de leergang daarom samen met een leerkracht of intern begeleider. Naast dat je onderwijsonderzoek oefent met mede-deelnemers, experimenteer je tussen de lesdagen door ook met een klein groepje enthousiaste collega’s die jij om je heen verzamelt.

Terug op je eigen school neem je een leidende rol in het toepassen van onderzoek in de lespraktijk. Je weet de juiste mensen op de juiste plek te positioneren, onderwijsonderzoek op de agenda te houden en creëert zo een onderzoekscultuur die bijdraagt aan betere onderwijskwaliteit.

Inhoud programma

Na het volgen van deze leergang weet jij als schoolleider precies hoe je dat aanpakt. Je gaat namelijk concreet aan de slag met een klein verandertraject voor jouw school. Het liefst volg je de leergang daarom samen met een leerkracht of intern begeleider. Naast dat je onderwijsonderzoek oefent met mede-deelnemers, experimenteer je tussen de lesdagen door ook met een groepje van zes tot acht enthousiaste collega’s die jij om je heen verzamelt.

Terug op je eigen school neem je een leidende rol in het toepassen van onderzoek in de lespraktijk. Je weet de juiste mensen op de juiste plek te positioneren, onderwijsonderzoek op de agenda te houden en creëert zo een onderzoekscultuur die bijdraagt aan betere onderwijskwaliteit.

Het programma bestaat uit lesdagen en vaste leergroepen waarbij het geleerde wordt getoetst in de praktijk.

Startdatum

22 November 2024

Deze leergang bestaat uit 5 dagen:
22 november 2024, 24 januari, 14 maart, 9 mei en 13 juni 2025.

Lees hier meer over deze leergang.

Doelgroep

Schoolleiders PO, intern begeleiders, leerkrachten .

(Her)registratie Schoolleidersregister PO

Als schoolleiders blijf je continu bezig met je eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling. Deze leergang is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO en opgenomen in het register in het kader van de herregistratie. Deze leergang heeft een herregistratiewaarde van 55%, wat gelijk staat aan 55 punten. De leerdoelen van het deze leergang zijn dekkend voor de inhoud van de professionaliseringsthema’s:

  • Onderzoeksmatig werken
  • Kwaliteitsmanagement
  • Leidinggeven aan leren

Tip! Je bereikt meer met je leerlingen als je onderwijsonderzoek combineert met een verbetercultuur. Hierbij werk je samen met je team en de leerlingen elke dag aan het verbeteren van het onderwijs en richt je de werkprocessen daarop in. Met een verbetercultuur creëer je alle voorwaarden om onderwijsonderzoek tot een succes te maken en andersom. Ze versterken elkaar. Kijk daarom ook eens naar het schoolleidersprogramma leergang Verbetercultuur.

Ben je enthousiast en wil je meer weten?

Wil je meer informatie?

Wil je direct inschrijven?

Dit kan op de website van AVS