De power van slim lesontwerp – kies je lesinhoud handig en verstandig!

Geschreven door Maykel Kicken

Geen enkele Jan eet 40 sinaasappelen, ook niet nadat hij er 16 weggeven heeft. Maak je lessen interessanter en realistischer door een vakoverstijgende aanpak.

Als leerkracht of docent sta je altijd open voor manieren om je lessen boeiender en effectiever te maken. Een aanpak die keer op keer zijn vruchten afwerpt, is het integreren van verschillende schoolvakken in één les. Door vakken te combineren, creëren we een rijke leeromgeving waarin leerlingen verbanden leggen en betekenisvolle connecties maken. 

Het Doorloopje Vakoverstijgende projecten’ gaat in op het integreren van vakken bij het aanbieden van lessen. De eerste stap, ‘Ontwerp een interdisciplinaire taak of opdracht’ gaat vooral over het inventariseren van onderwerpen die vanuit meerdere vakken aangeboden kunnen worden en waar een vakoverstijgende aanpak zich dus voor leent. De eerste slag is een daalder waard, dus kies handig en verstandig welke lesinhoud je vanuit verschillende didactische invalshoeken gaat behandelen.

Golan en Lennart behandelen het Doorloopje ‘Vakoverstijgende projecten’ in de volgende DigiDate. Benieuwd naar hun ervaringen ermee en tips erover? Zorg dat je er bij bent! Deelnemen is helemaal gratis en kan zowel om 15.30 uur als om 19.00 uur. 

Poging wagen

Laat ik eens een poging wagen. Ik ga aan de slag met het thema ‘Duurzaamheid’. Ik voel op mijn klompen aan dat dit onderwerp zich perfect leent voor een vakoverstijgend project. Met onze rekenbril op gaan we grafieken maken van energieverbruik en we zetten onze aardrijkskundepet op als we de gevolgen van klimaatverandering op verschillende continenten bekijken. Ook onderzoeken we de geschiedenis van de industriële revolutie; hoe heeft die bijgedragen aan onze huidige milieuproblematiek? Yes, met ‘Duurzaamheid’ moet een vakoverstijgend project gaan lukken!

Muziek en Water

Een ander idee dat in mijn hoofd zit is het thema ‘Muziek’. Gevoelsmatig moet dat toch ook vanuit verschillende vakken behandeld kunnen worden! Elk land heeft zijn eigen stijl, met vierkwartsmaten kun je vast ook rekenen en wat kennis over Beethoven is nooit weg. Aardrijkskunde, rekenen-wiskunde en geschiedenis lijken bij dit thema goed te combineren. Maar, met het Doorloopje in mijn achterhoofd, denk ik even wat verder na. Want welke aardrijkskundige kennis breng ik nou echt bij als ik muziekstijlen met elkaar vergelijk? Past dat niet beter bij wereldoriëntatie? En dragen vierkwartsmaten bij aan getalsbegrip? In de bovenbouw is die abstractie misschien te overzien, in de onderbouw zeker nog niet. Hoe leuk het thema muziek mij ook lijkt, ik laat het toch maar links liggen.

Wat waarschijnlijk wèl gaat werken, is het thema ‘Water’. Vanuit biologie denken we na over de betekenis van water voor het menselijk lichaam en vanuit dit ‘gevoel van noodzaak’ kan ik de aardrijks- ofwel geschiedkundige stap naar watermanagement en de impact van vervuiling zetten. Daar komt ongetwijfeld ook rekenen bij om de hoek kijken. Water is een blijvertje!

Bezint eer ge begint

Kortom: aan de slag gaan met dit Doorloopje begint met het inventariseren van onderwerpen die potentie hebben om vakoverstijgend aangepakt te worden. Stevige potentie. Dit kan door brainstormsessies met collega’s, het raadplegen van lesmethodes maar volgens mij vooral door goed te luisteren naar de interesses en vragen van de leerlingen. Misschien zijn ze gefascineerd door het heelal en willen ze alles weten over planeten, sterren en ruimtereizen. Dit kan de basis vormen voor een geweldig lessenproject waarin we elementen uit natuurkunde, techniek, en zelfs kunst en muziek kunnen integreren.

Voordelen

Wat ik zo waardevol vind aan de vakoverstijgende aanpak, is dat vakoverstijgend werken vaak de realiteit meer en beter raakt dan ‘nauwe’ benadering van onderwerpen. Je biedt een betekenisvolle leerervaring die blijft hangen omdat de leerlingen de geleerde concepten kunnen koppelen aan multidisciplinaire, en dus echte(re), situaties en vraagstukken. Want zeg nou zelf: geen enkele Jan eet 40 sinaasappelen, ook niet nadat hij er 16 weggeven heeft. Zo’n ‘som’ uitrekenen draagt veel te weinig aan de verbeelding bij. Wordt het niet veel interessanter om te berekenen hoeveel sinaasappelen de leerling zelf nodig heeft om aan de aanbevolen hoeveelheid vitaminen te komen? Wat is die aanbeveling, waar vind ik die, welke vitaminen zijn dat dan en waar zitten die vitaminen nog meer in?

Uitdaging en inspiratie

In mijn eigen klas heb ik gemerkt dat vakoverstijgend leren niet alleen de leerlingen, maar ook mijzelf als leerkracht uitdaagt en inspireert. Het dwingt me om buiten de kaders te denken en nieuwe verbanden te leggen tussen verschillende vakgebieden. 

Doe mee met de DigiDate!

Dit Doorloopje is één van de Doorloopjes die op de agenda staat van de komende DigiDate DE POWER VAN SLIM LESONTWERP. Ik ben benieuwd met welke tips en suggesties Golan en Lennart gaan komen. Mijn oren zijn in ieder geval gespitst. Wil jij er ook bij zijn? Meld je aan! Of weet je nog niet zeker of je er bij kunt zijn? Meld je toch aan zodat je een mailtje krijgt zodra je de opname van de DigiDate terug kunt kijken.

DigiDate DE POWER VAN SLIM LESONTWERP

Meld je aan voor de DigiDate op 29 mei (om 15:30 of 19:00)

Doorloopje VAKOVERSTIJGENDE PROJECTEN

Doorloopje VAKOVERSTIJGENDE PROJECTEN. Klik om te vergroten.

Wil jij ook aan de slag met het Doorloopjes thema Curriculumontwerp?

Bekijk het thema Curriculumontwerp