WAAROM ZIJN DOORLOOPJES EEN KRACHTIGE MIDDEL?

Deze website is gebouwd rond Doorloopjes, die ontworpen zijn door Tom Sherrington & Oliver Caviglioli. Ieder Doorloopje helpt je als leraar verder op een bepaald onderwerp, zoals ‘Feedback als handelingen’. Een Doorloopje bestaat uit een korte introductie en vijf genummerde stappen. Iedere stap bestaat uit een illustratie en een korte omschrijving.

In dit gedeelte leggen we kort uit waarom er voor deze opzet is gekozen.

EEN VOORBEELD VAN EEN DOORLOOPJE

Feedback moet leerlingen verder helpen in hun leerproces, en daarom kan het helpen om feedback te brengen als instructie om iets te doen. Dit kan nuttiger zijn, en makkelijker te begrijpen, dan wanneer je je zou richten op eerder gedaan werk. Door feedback te geven in de vorm van handelingen, krijgen leerlingen een opdracht die past bij hun leerbehoefte; de feedback is onderdeel van de opdrachtselectie. Dit Doorloopje bestaat niet uit vijf opeenvolgende stappen; het is een lijst met vijf mogelijke alternatieven om te overwegen.

1 | VERBETEREN OF OPNIEUW DOEN

Geef de leerlingen de mogelijkheid om hun werk te verbeteren, zo nodig meerdere keren, waarbij ze ideeën opdoen om de kwaliteit van het werk te verbeteren.

2 | HERHALEN

Vraag leerlingen om zich te richten op bepaalde aspecten van het leerproces die ze al zijn tegengekomen, vanuit het uitgangspunt dat je hun zelfvertrouwen en beheersing wilt verbeteren. 

3 | LEG HET NOG EENS UIT EN GEEF NIEUWE OPDRACHTEN

Als het maken van de opdrachten helemaal misloopt, kan het productiever en efficiënter zijn om de belangrijkste dingen nog eens uit te leggen en vervolgens een nieuwe reeks vragen op te geven, dan om de vorige reeks vragen te bespreken.

4 | LEER DE LESSTOF OPNIEUW EN TOETS NOGMAALS

Als leerlingen iets uit hun hoofd hebben moeten leren maar zich niet alles goed meer kunnen herinneren, kan de feedback zijn: kijk waar je precies moeite mee had en ga aan de slag met één of meer specifieke terughaalactiviteiten. 

5 | ONDERZOEK EN MAAK EEN VERSLAG

Als het werk van leerlingen verbeterd kan worden door een grotere variatie aan bronnen te raadplegen, zoals ideeën, teksten, casussen en voorbeelden, of als het gedetailleerder moet, dan kan de feedback zijn dat ze online gericht moeten zoeken, of bepaalde boeken moeten bekijken en hun bevindingen daaruit noteren.

EVIDENCE-INFORMED

Als je je onderwijs wil verbeteren dan maak je het best gebruik van de inzichten uit de onderwijswetenschap. Dit wordt ook wel evidence-informed lesgeven genoemd. Onderwijsonderzoek biedt geen keurslijf, maar ondersteunt en versterkt je professionaliteit als leraar. Zo kun je het beste doen wat werkt voor jouw leerlingen, voor wat jij wil bereiken, op een manier die bij jou past.

GEBASEERD OP

De Doorloopjes zijn gebaseerd op de instructieprincipes van Barak Rosenshine, het werk Daniel Willingham, de brede onderwijsmethode van Arthur Shimamura, De vijf strategieën van formatief handelen van Siobhan Leahy en Dylan Wiliam en De ethiek van excelleren van Ron Berger.

CONTEXTVRIJ

Alle Doorloopjes zijn contextvrij. Ze zijn toepasbaar in veel verschillende contexten, onderwijssoorten en vakgebieden. Het is natuurlijk wel nodig dat leraren zelf de vertaling maken naar hun eigen, specifieke context. De Doorloopjes zijn dus geen recepten.

De Doorloopjes fungeren ook als hub. Ze maken een betekenisvol gesprek tussen leraren vanuit verschillende contexten mogelijk.

COMMUNICATIE VIA DRIE PUNTEN

De Doorloopjes helpen op een andere manier ook met de communicatie, ze fungeren als derde punt.  Dit derde punt zorgt voor afstand tussen de boodschap en de boodschapper en biedt een focus die het denken van leraren kan verbinden. Feedback gaat nu over het lesgeven en niet over de leraar zelf.

Voorbeeld filmpje van thema ‘Curriculumontwerp’

WAAROM MET DE WEBSITE AAN DE SLAG

Doorloopjes zijn een ideale manier om evidence-informed aan de slag te gaan, en daarmee de kwaliteit van je onderwijs te verbeteren. Deze website helpt je hier op een aantal manieren bij: Alle inhoudelijke Doorloopjes uit het boek zijn te vinden, een expert licht elke stap in het Doorloopje toe, en je vindt aanvullende artikelen voor als je je verder wilt verdiepen in de achtergrond van een Doorloopje.

Daarnaast ontwikkelde stichting LeerKRACHT voor deze website een nieuwe methodiek voor hoe je Doorloopjes kunt gebruiken om samen met je collega’s je onderwijs te verbeteren.

Wie nog meer verdieping wil kan terecht bij onze webinars en leergangen.