Webinar de tien instructieprincipes van Rosenshine
23 februari 2022
Barak Rosenhine onderzocht de onderwijspraktijk van de beste leraren, en publiceerde in 2010 zijn fameuze tien instructieprincipes. Veel van de Doorloopjes zijn gebaseerd op deze principes.
Woensdag 23 februari nemen Tom Sherrington (onderwijsexpert en schrijver van het boek Walktrus) en Tine Hoof (onderzoeker & trainer effectief leren en studeren, docent effectieve leerstrategieën en postgraduaat Leercoach) je mee in wat je kan doen als leerlingen de les niet snappen of de stof slecht onthouden in het webinar de tien instructieprincipes van Rosenshine. Als jij je onderwijspraktijk wilt verbeteren kunnen deze tien technieken jou helpen. Je hoort hier alles over op 23 februari in dit interactieve webinar dat Jan van de Ven zal begeleiden. Dit webinar is deels in het Engels.
Literatuur
Agarwal, P. K., Nunes, L. D., & Blunt, J. R. (2021). Retrieval practice consistently benefits student learning: A systematic review of applied research in schools and classrooms. Educational Psychology Review, 33(4), 1409-1453.
Endres, T., Kranzdorf, L., Schneider, V., & Renkl, A. (2020). It matters how to recall–task differences in retrieval practice. Instructional Science, 48(6), 699-728.
Fiorella, L., & Mayer, R. E. (2016). Eight ways to promote generative learning. Educational Psychology Review, 28(4), 717-741.
Jonsson, B., Wiklund-Hörnqvist, C., Stenlund, T., Andersson, M., & Nyberg, L. (2020). A learning method for all: The testing effect is independent of cognitive ability. Journal of Educational Psychology.
McDaniel, M. A., Anderson, J. L., Derbish, M. H., & Morrisette, N. (2007). Testing the testing effect in the classroom. European journal of cognitive psychology, 19(4-5), 494-513.
Rosenshine, B. (2012). Principles of instruction: Research-based strategies that all teachers should know. American educator, 36(1), 12.