DigiDate:

‘Behoud betrokkenheid met voorbeeldwerk!’

Echt goed voorbeelden gebruiken met Doorloopjes.

Donderdag 6 november 2025.

Kies de tijd die jou het beste schikt:

15.30 of 19.30 uur.

  • Hoe maak je leerstof echt duidelijk?
  • Hoe zorg je ervoor dat leerlingen niet verdwalen in theorie, maar grip krijgen op wat ze moeten doen?

In deze Doorloopjes-DigiDate ontdek je hoe uitgewerkte voorbeelden, non-voorbeelden en voorbeeldwerk jouw lessen sterker en effectiever maken.

  • Met uitgewerkte voorbeelden verlaag je de drempel voor leerlingen. Ze zien stap voor stap hoe een opgave of taak wordt aangepakt. Daarna leren ze het geleerde zelfstandig toe te passen, zonder dat ze meteen in het diepe worden gegooid.
  • Met voorbeelden én non-voorbeelden laat je leerlingen zien waar de grenzen liggen: wat hoort er wél bij een begrip, en wat juist niet? Dit voorkomt verwarring en helpt hen om sneller en beter onderscheid te maken.
  • Met voorbeeldwerk maak je kwaliteit zichtbaar. Een goed voorbeeld zegt vaak meer dan een lijst met regels of criteria. Door samen te kijken naar sterke en minder sterke voorbeelden, krijgen leerlingen een helder beeld van succes en leren ze wat nodig is om zelf beter werk te maken.

Tijdens deze DigiDate krijg je praktische tips en concrete strategieën die je direct kunt toepassen in je les. Je ontdekt hoe je met kleine aanpassingen meer duidelijkheid, motivatie en eigenaarschap bij je leerlingen bereikt. Het gaat niet om harder werken, maar om slimmer uitleggen en beter laten zien.

Of je nu in het primair, voortgezet of beroepsonderwijs werkt: de kracht van voorbeelden helpt altijd. Na deze DigiDate heb je nieuwe inzichten én bruikbare werkvormen die je direct kunt inzetten in jouw klas.

Schrijf je in en ervaar hoe voorbeelden het verschil maken – voor jou én voor je leerlingen.

In deze DigiDate:

Flemming de Graaf

eddy Erkelens

Eddy Erkelens

Veelgestelde vragen over Doorloopjes-DigiDates

Doorloopjes steunen jou bij het stevig aanpakken van uitdagingen in het onderwijs. Hoe dan? Door je te wijzen op aanpakken die écht werken. Alle Doorloopjes zijn gebaseerd op gedegen onderwijsonderzoek. Maar in plaats van een vuistdik rapport, zie je op twee pagina’s in een stapsgewijze en rijk geïllustreerde opbouw welke acties je als onderwijsprofessional kunt ondernemen. Zo werk je eenvoudig verder aan het verbeteren van onderwijs voor alle leerlingen en studenten!

  • Er zijn drie Doorloopjes-boekjes, bestel ze hier.
  • Alle Doorloopjes, inclusief aanvullende filmpjes en andere materialen, zijn ook gratis online beschikbaar. Registreer je hier en klik er eens doorheen!

Simpel gezegd: een Doorloopjes-DigiDate is een webinar. Maar natuurlijk niet zomaar een webinar! Doorloopjes helpen jou om stapsgewijs uitdagingen in het onderwijs aan te pakken. En de DigiDates helpen je om de Doorloopjes te begrijpen. Zo simpel is het. Zie het zo: je kunt in je eentje een Doorloopje gebruiken, maar het is toch veel leuker én inspirerender om te horen hoe anderen dat doen? Bij een Doorloopjes-DigiDate vertellen twee experts hoe zij Doorloopjes gebruiken. Ze delen hun tips en ervaringen, do’s en do not’s.

  • Een Doorloopjes-DigiDate is interactief, zodat je lekker actief en betrokken blijft. Maar je komt niet met je smoeltje in beeld en als je even geen zin hebt om mee te doen; geen probleem.
  • Na de DigiDate ben je een stuk wijzer over wat je met Doorloopjes kunt én kun je terecht bij de experts met al je vragen.
  • Twijfel je of een Doorloopjes-DigiDate iets voor je is? Probeer het gewoon eens! Meedoen is helemaal gratis en kan vanuit je eigen luie stoel.

Je haalt het meeste uit de Doorloopjes-DigiDate als je er bij bent. Maar als dat onverhoopt niet lukt, kun je ook de opname terugkijken. Twijfel je of je er bij kunt zijn? Meld je dan toch aan zodat je sowieso de terugkijklink ontvangt.

  • Als je er live bij bent, kom je niet in beeld.

Er is zeker ruimte en gelegenheid om vragen te stellen. De experts reageren op vragen van deelnemers en gaan daar graag op in. Doorloopjes en dus ook de Doorloopjes-DigiDates richten zich immers op echte onderwijsuitdagingen. Maar we kunnen helaas niet beloven dat de experts antwoord geven op jouw specifieke vraag, omdat er veel deelnemers bij een Doorloopjes-DigiDates zijn. Je hoeft echter geen seconde slecht te slapen vanwege een vraag waar je mee bent blijven zitten, want je kunt altijd contact met ons opnemen om je uitdaging te delen. We kunnen altijd (een van) de experts nog eens om een reactie vragen!

Jazeker. Dankzij de bijdrage en betrokkenheid van vele sponsoren en partijen, kunnen wij het meedoen aan de Doorloopjes-DigiDates helemaal gratis aanbieden. Zo hopen we de drempel zo laag mogelijk te maken. Dus meld je aan en doe lekker mee!

Een laptop (of tablet) met internetverbinding, that’s it. Nadat je ingeschreven hebt ontvang je van ons een link. Klik op die link en doe mee! Het kan handig zijn om een tweede apparaat (bijvoorbeeld je telefoon) bij de hand te hebben, om antwoord te geven op vragen die worden gesteld. Maar dat is niet noodzakelijk en als je liever geen antwoorden geeft, is dat ook prima!

Nadat je ingeschreven hebt ontvang je van ons een link in je e-mail. Verder ontvang je na afloop van de Doorloopjes-DigiDate een mail zodat je de opname, dia’s en eventuele andere bronnen nog eens rustig terug kunt kijken (en kunt delen met collega’s). We vinden het leuk om je ook te informeren over Doorloopjes-DigiDates in de toekomst en andere Doorloopjes-projecten. Maar je kunt je uiteraard altijd afmelden als je die mails niet meer wilt ontvangen.

Deze Doorloopjes komen aan bod in deze DigiDate:

Thema 06: Modus-B lesgeven

Boek 3 | Pagina 144

Thema 06: Levensecht leren: authentieke opdrachten

Boek 4 | Pagina 162

Thema 06: Modus-B lesgeven

Boek 3 | Pagina 150