DigiDate:
‘Behoud betrokkenheid met voorbeeldwerk!’
Echt goed voorbeelden gebruiken met Doorloopjes.
Donderdag 6 november 2025.
15.30 of 19.30 uur.
- Hoe maak je leerstof echt duidelijk?
- Hoe zorg je ervoor dat leerlingen niet verdwalen in theorie, maar grip krijgen op wat ze moeten doen?
In deze Doorloopjes-DigiDate ontdek je hoe uitgewerkte voorbeelden, non-voorbeelden en voorbeeldwerk jouw lessen sterker en effectiever maken.
- Met uitgewerkte voorbeelden verlaag je de drempel voor leerlingen. Ze zien stap voor stap hoe een opgave of taak wordt aangepakt. Daarna leren ze het geleerde zelfstandig toe te passen, zonder dat ze meteen in het diepe worden gegooid.
- Met voorbeelden én non-voorbeelden laat je leerlingen zien waar de grenzen liggen: wat hoort er wél bij een begrip, en wat juist niet? Dit voorkomt verwarring en helpt hen om sneller en beter onderscheid te maken.
- Met voorbeeldwerk maak je kwaliteit zichtbaar. Een goed voorbeeld zegt vaak meer dan een lijst met regels of criteria. Door samen te kijken naar sterke en minder sterke voorbeelden, krijgen leerlingen een helder beeld van succes en leren ze wat nodig is om zelf beter werk te maken.
Tijdens deze DigiDate krijg je praktische tips en concrete strategieën die je direct kunt toepassen in je les. Je ontdekt hoe je met kleine aanpassingen meer duidelijkheid, motivatie en eigenaarschap bij je leerlingen bereikt. Het gaat niet om harder werken, maar om slimmer uitleggen en beter laten zien.
Of je nu in het primair, voortgezet of beroepsonderwijs werkt: de kracht van voorbeelden helpt altijd. Na deze DigiDate heb je nieuwe inzichten én bruikbare werkvormen die je direct kunt inzetten in jouw klas.
Schrijf je in en ervaar hoe voorbeelden het verschil maken – voor jou én voor je leerlingen.
