1-112 OVERHORINGEN

2023-04-07T12:18:27+02:0011 maart 2021|

Een eenvoudige, regelmatige kennisoverhoring helpt controleren wat leerlingen al wel en niet weten. Door overhoringen af te nemen verzamel je informatie zodat jij en de leerlingen erachter kunnen komen wat ze al weten en waar nog hiaten zitten. Door te toetsen wordt de terughaalsterkte van de lesstof bestendigd, zodat deze later makkelijker herinnerd wordt. Dit soort overhoringen kunnen onderdeel worden van de dagelijkse praktijk. Goed uitgedachte overhoringen bieden een balans tussen intensief en gespreid oefenen, waardoor de informatie beter onthouden wordt.

1-104 FEEDBACK OM VOORUIT TE HELPEN

2023-04-07T12:46:02+02:0011 maart 2021|

Feedback speelt een centrale rol in het leerproces, omdat hij ondersteuning biedt om kennis of begrip verder te verdiepen. Houd wel in het achterhoofd dat feedback alleen effectief is als hij begrepen en geaccepteerd wordt en de leerling er ook mee aan de slag kan. Alleen dan kunnen leerlingen hun kennis en prestaties verbeteren. Goede feedback geeft niet alleen details over de strategieën die leerlingen kunnen inzetten, maar motiveert ze ook om verdere inspanningen te leveren.

1-42 POSITIEF FRAMEN

2023-12-15T11:47:25+01:005 maart 2021|

Dit is een methode waarmee je hoge verwachtingen kunt uiten en behouden. Hierbij maak je gebruik van positieve bekrachtiging, aanmoediging en bevestigend taalgebruik. Kritiek uiten of leerlingen negatief benaderen wordt vaak gezien als persoonlijke, willekeurige, of onjuiste kritiek. Daarom is het voor een leraar effectiever om correcties positief te formuleren. Dit is niet alleen bruikbaar als een eenmalige strategie, maar werkt nog beter als een integrale aanpak. 

1-36 POSITIEVE RELATIES

2023-12-08T17:04:49+01:005 maart 2021|

Leraren bouwen op diverse manieren een positieve relatie op met hun leerlingen. Een sterke relatie ondersteunt het recht van iedereen in het klaslokaal om zich veilig, gerespecteerd en gewaardeerd te voelen, en om een gevoel van verbondenheid te ervaren. Hierdoor kunnen omstandigheden gecreëerd worden waarbinnen leerlingen en leraren zich kunnen focussen op het leerproces, zonder afleiding of emotionele spanningen. Positieve relaties vormen ook de basis voor betrouwbare feedback waar leerlingen echt iets mee kunnen. Een goede relatie is nauw verbonden met de diverse rollen en verantwoordelijkheden van zowel leraren als leerlingen.

Go to Top