1-60 PLAN LEZEN IN

2023-04-07T11:03:07+02:009 maart 2021|

Het is inmiddels een geaccepteerd feit dat het verbeteren van het zelfvertrouwen ten opzichte van lezen centraal moet staan in het curriculum als geheel. De meeste vakken hebben hier in vrijwel alle fases een verantwoordelijkheid in en zullen hun curriculum hierop moeten indelen. Door te onderzoeken hoe de beheersing van lezen en de kennis van een vak elkaar kunnen versterken, kan een belangrijke bijdrage worden geleverd aan de geletterdheid van leerlingen. Dit vereist wel dat goed leesmateriaal verzameld wordt en dat leesmomenten stelselmatig terugkeren in de lessen.

1-56 VERMENG KENNIS & ERVARING

2023-04-07T10:45:55+02:009 maart 2021|

Niet alle kennis kan direct onderwezen worden; soms zal die ontwikkeld moeten worden door ervaring. Dit geldt bijvoorbeeld als het om een fysieke vaardigheid gaat – de kennis van hoe het voelt om een bepaalde handeling uit te voeren kan alleen worden verkregen door die zelf te doen. Denk bijvoorbeeld aan hardop een gedicht voorlezen, iets opmeten bij handvaardigheid of een natuurkundepracticum, voorwerpen bekijken in een museum of naar een voorstelling gaan in het theater, of voelen hoe magneten elkaar sterker wegduwen als je ze dichter bij elkaar houdt. Ook dit type kennis zal ingepland moeten worden. [...]

Go to Top