1-148 ZELFSTANDIG LEREN: VOORAF LEZEN

2023-04-07T11:16:50+02:0011 maart 2021|

De notie van ‘geflipt lesgeven’ zou volgens sommigen begonnen kunnen zijn toen boeken werden uitgevonden. De leraar kan de leerlingen vragen om specifieke delen van de lesstof al vóór de les te lezen, zolang de leerlingen er klaar voor zijn en over de juiste middelen beschikken. Hierdoor is de leraar minder lestijd kwijt aan het overbrengen van de stof, en kan de nadruk in de les liggen op het controleren van begrip en het toepassen van deze kennis binnen nieuwe contexten. Hoe vaker leerlingen dit doen, des te meer dit een gewoonte zal worden en des te beter ze erin zullen [...]

1-142 SPREEKVAARDIGHEID: DEBATTEREN

2023-10-16T10:45:01+02:0011 maart 2021|

Een buitengewoon goede manier om het begrip van leerlingen te verbeteren is door ze met elkaar in debat te laten gaan, een heel gestructureerde manier om ideeën uit te wisselen. Dit heeft het voordeel dat ze hun zelfvertrouwen in het spreken voor een groep vergroten, terwijl ze ook leren om andere perspectieven mee te wegen, hoe ze iets overtuigend kunnen beargumenteren en hoe ze kunnen reageren op uitdagingen.

1-138 PROJECTEN MET ONDERZOEKEND LEREN

2023-10-16T10:43:54+02:0011 maart 2021|

Onderzoekend leren is onderdeel van een rijk curriculum, zelfs als het niet de standaardaanpak is. Als leerlingen eenmaal voldoende kennis op een bepaald vlak hebben opgedaan, kan het een goede ervaring zijn om te leren hoe je een onderzoeksproces aanpakt: leren vragen te stellen en een pad te bewandelen dat antwoorden oplevert, of juist meer vragen oproept. Dit proces heeft echter wel structuur, begeleiding en een bepaald niveau van voorkennis nodig. Een project duurt over het algemeen langer dan één les.

1-128 ZELFSTANDIG OEFENEN

2023-04-07T11:05:42+02:0011 maart 2021|

Als leerlingen een punt willen bereiken waarop ze het geleerde zelfstandig en goed kunnen toepassen, zullen ze vaak eerst uitgebreid moeten oefenen. Zelfstandig oefenen ondersteunt het overleren, dat essentieel is om de mate van automatisering te bereiken die nodig is voor toekomstige toepassing en terughalen. De overgang van geleid oefenen naar zelfstandig oefenen is vaak geleidelijk, een continuüm waarop de mate van ondersteuning door de leraar geleidelijk afneemt. Dit kan sneller gaan als leerlingen iets meer zelfvertrouwen hebben, maar uiteindelijk is zelfstandig oefenen noodzakelijk voor iedereen, en daarom moet het worden ingepland als onderdeel van een leerproces.

1-118 REPETEREN & PRESENTEREN

2023-04-07T12:19:43+02:0011 maart 2021|

Een cyclus van repeteren, presenteren en evalueren is voor veel onderdelen een gepaste manier om terughaaloefeningen vorm te geven. Dit kan het geval zijn als leerlingen een technische vaardigheid of een fysieke procedure moeten oefenen, maar het is ook toepasselijk als de presentatie of uitvoering zelf het doel is, zoals bij muziek of drama. Bovendien is het bruikbaar voor gedetailleerde uitleg over gebeurtenissen, begrippen of fenomenen. 

1-108 KLASSIKALE FEEDBACK

2023-04-07T12:47:28+02:0011 maart 2021|

Als onderdeel van een gevarieerd feedbackdieet is deze techniek een fantastische manier om leerlingen tijdige, gedetailleerde formatieve feedback te geven, en de werkdruk voor leraren te verlagen. Je vervangt het schrijven van individuele opmerkingen in schriften of blaadjes door feedback aan de hele klas. Hierdoor krijg je als leraar snel inzicht in wat leerlingen gemaakt hebben, en kun je aan de hand daarvan een korte, effectieve feedback- en verbetercyclus doorlopen. Sommige leraren gebruiken een sjabloon om feedback te noteren, andere gebruiken vrijere methodes.

1-106 FEEDBACK ALS HANDELINGEN

2023-04-07T12:46:35+02:0011 maart 2021|

Feedback moet leerlingen verder helpen in hun leerproces, en daarom kan het helpen om feedback te brengen als instructie om iets te doen. Dit kan nuttiger zijn, en makkelijker te begrijpen, dan wanneer je je zou richten op eerder gedaan werk. Door feedback te geven in de vorm van handelingen, krijgen leerlingen een opdracht die past bij hun leerbehoefte; de feedback is onderdeel van de opdrachtselectie. Dit Doorloopje bestaat niet uit vijf opeenvolgende stappen; het is een lijst met vijf mogelijke alternatieven om te overwegen.

1-104 FEEDBACK OM VOORUIT TE HELPEN

2023-04-07T12:46:02+02:0011 maart 2021|

Feedback speelt een centrale rol in het leerproces, omdat hij ondersteuning biedt om kennis of begrip verder te verdiepen. Houd wel in het achterhoofd dat feedback alleen effectief is als hij begrepen en geaccepteerd wordt en de leerling er ook mee aan de slag kan. Alleen dan kunnen leerlingen hun kennis en prestaties verbeteren. Goede feedback geeft niet alleen details over de strategieën die leerlingen kunnen inzetten, maar motiveert ze ook om verdere inspanningen te leveren.

1-98 ZEG HET NOG EENS, MAAR NU BETER

2023-04-07T12:44:38+02:0011 maart 2021|

De bedoeling van deze techniek is om een kwaliteitsnorm te bepalen voor de antwoorden die leerlingen verbaal geven, en om ze te helpen dit niveau te bereiken. Als je genoegen neemt met korte, oppervlakkige antwoorden, straal je lage verwachtingen uit en zullen leerlingen halve antwoorden als de norm gaan beschouwen. Leerlingen kunnen echter ontmoedigd raken als je te afwijzend omspringt met hun eerste gedachten. Met Zeg het nog eens, maar nu beter omarm je hun eerste antwoorden, maar ontwikkel je die gedurende het gesprek verder door.

Go to Top