1-130 BEHEERSING OPBOUWEN

2023-04-07T11:06:30+02:0011 maart 2021|

Beheersing is een belangrijk begrip. Het verwijst naar het vermogen om kennis terug te halen met weinig inspanning en met een zekere mate van automatisering. Dit kan fysieke aspecten betreffen, bij het spelen van een sport, het beoefenen van een instrument of het uitvoeren van een handmatige taak. Maar het kan ook lezen en taalgebruik betreffen, het uitrekenen van een som of het terughalen van feitelijke kennis. In vrijwel alle gevallen wordt beheersing bereikt door met een hoge mate van succes iets te oefenen. Hoe vaker we een oefencyclus succesvol doorlopen, des te meer we iets gaan beheersen.

1-126 BEGELEIDE OEFENING

2023-04-07T11:08:23+02:0011 maart 2021|

Rosenshine maakt duidelijk dat effectieve leraren investeren in het behalen van een hoge slagingskans wanneer leerlingen met nieuwe lesstof aan de slag gaan. Dit vereist duidelijke voorbeelden en gepaste ondersteuning bij nieuwe, uitdagende opdrachten, en het vereist ook dat leraren meer de leiding nemen in de eerste oefenfases. Zorg ervoor dat leerlingen de details goed in de vingers krijgen, zodat ze de stof niet verkeerd aanleren. Misschien moet je bepaalde lesstof opnieuw uitleggen als je ziet dat de leerlingen te veel aan het worstelen zijn, of leerlingen juist sneller zelfstandig aan het werk zetten als ze het al snel onder [...]

1-122 WEKELIJKS & MAANDELIJKS HERHALEN

2023-04-07T11:04:27+02:0011 maart 2021|

Uit onderzoek blijkt dat leerlingen bepaalde ideeën beter en langer onthouden als ze oefenen met het terughalen ervan nadat er enige tijd is gepasseerd. Rosenshine wijst erop dat effectieve leraren dingen die een week of een maand eerder zijn geleerd periodiek herhalen, om zo een accuraat schema in stand te houden in het langetermijngeheugen. Het maken van verbindingen wordt ook ondersteund door bepaalde gedeelten van een schema op een geïntegreerde manier te herhalen. De uitdaging is om dit soort herhalingsmomenten op te nemen in de dagelijkse routine, en toch genoeg tijd over te houden voor de rest van het curriculum. [...]

1-112 OVERHORINGEN

2023-04-07T12:18:27+02:0011 maart 2021|

Een eenvoudige, regelmatige kennisoverhoring helpt controleren wat leerlingen al wel en niet weten. Door overhoringen af te nemen verzamel je informatie zodat jij en de leerlingen erachter kunnen komen wat ze al weten en waar nog hiaten zitten. Door te toetsen wordt de terughaalsterkte van de lesstof bestendigd, zodat deze later makkelijker herinnerd wordt. Dit soort overhoringen kunnen onderdeel worden van de dagelijkse praktijk. Goed uitgedachte overhoringen bieden een balans tussen intensief en gespreid oefenen, waardoor de informatie beter onthouden wordt.

1-108 KLASSIKALE FEEDBACK

2023-04-07T12:47:28+02:0011 maart 2021|

Als onderdeel van een gevarieerd feedbackdieet is deze techniek een fantastische manier om leerlingen tijdige, gedetailleerde formatieve feedback te geven, en de werkdruk voor leraren te verlagen. Je vervangt het schrijven van individuele opmerkingen in schriften of blaadjes door feedback aan de hele klas. Hierdoor krijg je als leraar snel inzicht in wat leerlingen gemaakt hebben, en kun je aan de hand daarvan een korte, effectieve feedback- en verbetercyclus doorlopen. Sommige leraren gebruiken een sjabloon om feedback te noteren, andere gebruiken vrijere methodes.

1-106 FEEDBACK ALS HANDELINGEN

2023-04-07T12:46:35+02:0011 maart 2021|

Feedback moet leerlingen verder helpen in hun leerproces, en daarom kan het helpen om feedback te brengen als instructie om iets te doen. Dit kan nuttiger zijn, en makkelijker te begrijpen, dan wanneer je je zou richten op eerder gedaan werk. Door feedback te geven in de vorm van handelingen, krijgen leerlingen een opdracht die past bij hun leerbehoefte; de feedback is onderdeel van de opdrachtselectie. Dit Doorloopje bestaat niet uit vijf opeenvolgende stappen; het is een lijst met vijf mogelijke alternatieven om te overwegen.

1-100 DOORVRAGEN

2023-04-07T12:45:01+02:0011 maart 2021|

Om leerlingen hun begrip te laten ontwikkelen, is het belangrijk om vragen te stellen waarvoor ze hun schema’s rondom datgene wat besproken wordt, moeten verkennen. Goed gekozen vragen helpen leerlingen verbanden leggen tussen verschillende ideeën, uitleg herhalen om het op lange termijn beter te onthouden, abstracte en concrete voorbeelden aan elkaar te verbinden en kennishiaten en misvattingen opsporen. Doorvragen kan een eenmalige techniek zijn, maar kan zich ook doorontwikkelen tot een stelselmatige bevragingstechniek.

1-98 ZEG HET NOG EENS, MAAR NU BETER

2023-04-07T12:44:38+02:0011 maart 2021|

De bedoeling van deze techniek is om een kwaliteitsnorm te bepalen voor de antwoorden die leerlingen verbaal geven, en om ze te helpen dit niveau te bereiken. Als je genoegen neemt met korte, oppervlakkige antwoorden, straal je lage verwachtingen uit en zullen leerlingen halve antwoorden als de norm gaan beschouwen. Leerlingen kunnen echter ontmoedigd raken als je te afwijzend omspringt met hun eerste gedachten. Met Zeg het nog eens, maar nu beter omarm je hun eerste antwoorden, maar ontwikkel je die gedurende het gesprek verder door.

1-96 CONTROLEREN OP BEGRIP

2023-04-07T12:43:17+02:0011 maart 2021|

Een belangrijk instructieprincipe van Rosenshine is dat effectieve leraren systematischer controleren op begrip van hun leerlingen. We kunnen niet klakkeloos aannemen dat leerlingen woorden, ideeën, begrippen, instructies of procedures hebben begrepen, en daarom moeten we gericht controleren of dat zo is. De informatie die we op deze manier verzamelen, informeert ons over wat de volgende stap in het leerproces moet zijn: de stof nog eens uitleggen, misvattingen aanpakken of doorgaan met nieuwe lesstof. Het proces van controleren helpt leerlingen ook om een dieper geworteld begrip te ontwikkelen.

1-94 LAAT JE WISBORDJE ZIEN

2023-04-07T12:42:40+02:0011 maart 2021|

Wisbordjes zijn een goede manier om snel zicht te krijgen op wat alle leerlingen denken. De leerlingen kunnen hier hun antwoord op schrijven en het antwoord in de lucht houden. Ze zijn goedkoop, en ze zijn geschikt als standaardmateriaal in de klas. Het basisidee is dat leerlingen naar aanleiding van een vraag hun antwoord op hun bordje schrijven en daarna allemaal tegelijk aan jou laten zien. Hierdoor krijg je als leraar in één klap heel veel feedback over de verscheidenheid aan gedachten in de klas. Ze kunnen ook helpen als leerlingen brainstormen of oefenen met het maken van diagrammen of [...]

Go to Top