1-116 GEBRUIK EEN KENNISOVERZICHT

2023-04-07T12:19:19+02:0011 maart 2021|

Een kennisoverzicht biedt leerlingen toegankelijke hulp bij de stof die ze aan het bestuderen zijn, zodat ze zelfstandig een sterk schema kunnen opbouwen waaruit ze de verschillende kenniselementen makkelijk kunnen terughalen. Ze zijn bedoeld als samenvatting, niet als een volledige, uitgebreide lijst van alles wat geleerd kan worden. Ze zijn echter pas functioneel als ze effectief worden ingezet, dat wil zeggen als ze verbonden worden aan terughaaltechnieken.

1-74 HET GROTE PLAATJE, HET KLEINE PLAATJE

2023-04-07T12:14:26+02:0010 maart 2021|

Leerlingen kunnen beter coherente schema’s ontwikkelen als de leraar ideeën zodanig introduceert dat hij daarbij al inspeelt op de organisatie van die informatie door de leerling, zoals Shimamura beschrijft in zijn MARPE-model. Dit is de R in MARPE: relateer. Een aspect hiervan is dat je laat zien hoe ideeën met elkaar samenhangen, dat specifieke ideeën onderdeel vormen van een groter geheel en dat we concepten kunnen organiseren in categorieën op verschillende verwerkings- en generalisatieniveaus. We kunnen dan gerelateerde ideeën vergelijken en met elkaar contrasteren, om zo ons begrip van het huidige onderwerp te verdiepen.

Go to Top