1-140 OPDRACHT MET EEN OPEN EINDE

2023-10-16T10:44:26+02:0011 maart 2021|

Wanneer leerlingen een onderwerp verkend hebben en een stukje nieuwe kennis opgedaan hebben, kan het heel lonend zijn als ze het geleerde in een of andere vorm kunnen laten zien. De precieze vorm doet er niet toe, en het kan een krachtige gelegenheid zijn voor leerlingen om hun leerervaring te vormen door zelf een vorm te kiezen. Dit kan resulteren in een hele waaier aan werkstukken en presentaties, die voor iedere leerling anders zullen zijn, waardoor je een veel grotere diepte kunt bereiken dan wanneer iedereen hetzelfde moet doen. Zelfs als je dit maar één of twee keer per jaar doet, [...]

1-136 HUISWERK ALS BEGELEID STUDEREN

2023-10-09T09:33:36+02:0011 maart 2021|

Als leerlingen wat ouder worden, moeten ze zich steeds vaker voorbereiden op allerlei vormen van toetsing. Soms staat daarbij veel op het spel, zoals bij het eindexamen. Huiswerk kan, naast de vele andere nuttige functies die het heeft, een belangrijke rol spelen bij het aanleren van de vaardigheden en de gewoontes die nodig zijn om een lesprogramma te volgen, kennis dieper te laten wortelen, de beheersing en het zelfvertrouwen te vergroten, en in algemene zin om te laten zien dat ze iets begrepen hebben als dat van ze gevraagd wordt.

1-134 SAMENWERKEND LEREN: ALGEMENE PRINCIPES

2023-10-09T09:39:52+02:0011 maart 2021|

Uit verschillende studies blijkt dat samenwerkend leren aanzienlijke voordelen biedt voor het leerproces. Naast de sociale voordelen kunnen leerlingen elkaar ondersteunen bij allerlei vormen van oefening; ze kunnen de cognitieve belasting verdelen bij het bestuderen van nieuwe lesstof, en ze kunnen elkaar van goede feedback voorzien. Robert Slavin wijst erop dat samenwerkend leren te vaak wordt vormgegeven als ongestructureerd ‘groepswerk’, dat juist ineffectief kan zijn. Het is essentieel om te beseffen dat het succes van het groepswerk afhangt van het succes van ieder individu in de groep.

1-64 BRENG DE KERN OVER; MARKEER HET ACHTERLAND

2023-04-07T10:41:11+02:009 maart 2021|

Een klassiek probleem bij curriculumontwerp is dat er nooit voldoende plek is om alles te behandelen. We moeten dus keuzes maken: wat is de kern en moet absoluut onderwezen worden, en wat moeten we – daarom – achterwege laten of slechts zijdelings aanstippen? Christine Counsell verwijst hiernaar als ‘het achterland’, dat voorbij de kern ligt die we behandelen. Dit achterland is van belang, omdat het een achtergrond vormt voor de kern en zo een brede waaier aan perspectieven en verbonden ideeën  aanreikt. Het idee is om dit niet uit het oog te verliezen, maar juist expliciet te markeren. [...]

1-56 VERMENG KENNIS & ERVARING

2023-04-07T10:45:55+02:009 maart 2021|

Niet alle kennis kan direct onderwezen worden; soms zal die ontwikkeld moeten worden door ervaring. Dit geldt bijvoorbeeld als het om een fysieke vaardigheid gaat – de kennis van hoe het voelt om een bepaalde handeling uit te voeren kan alleen worden verkregen door die zelf te doen. Denk bijvoorbeeld aan hardop een gedicht voorlezen, iets opmeten bij handvaardigheid of een natuurkundepracticum, voorwerpen bekijken in een museum of naar een voorstelling gaan in het theater, of voelen hoe magneten elkaar sterker wegduwen als je ze dichter bij elkaar houdt. Ook dit type kennis zal ingepland moeten worden. [...]

1-50 ONTWERP EEN KENNISRIJK CURRICULUM

2024-03-04T16:46:11+01:009 maart 2021|

Het concept van een kennisrijk curriculum is aan een gestage opmars bezig. Het is geen nauwkeurig omschreven concept, maar we denken dat het, op de juiste manier begrepen, leraren een raamwerk biedt om een curriculum te beoordelen en te construeren. Door kennis over de volle breedte te omarmen, in allerlei vormen, kunnen leraren er in hun onderwijsontwerp voor zorgen dat leerlingen rijke, uitgebreide schema’s opbouwen voor een breed bereik aan kennisdomeinen. Onze definitie van het begrip ‘kennisrijk’ wordt in dit Doorloopje uiteengezet.

Go to Top