1-64 BRENG DE KERN OVER; MARKEER HET ACHTERLAND

2023-04-07T10:41:11+02:009 maart 2021|

Een klassiek probleem bij curriculumontwerp is dat er nooit voldoende plek is om alles te behandelen. We moeten dus keuzes maken: wat is de kern en moet absoluut onderwezen worden, en wat moeten we – daarom – achterwege laten of slechts zijdelings aanstippen? Christine Counsell verwijst hiernaar als ‘het achterland’, dat voorbij de kern ligt die we behandelen. Dit achterland is van belang, omdat het een achtergrond vormt voor de kern en zo een brede waaier aan perspectieven en verbonden ideeën  aanreikt. Het idee is om dit niet uit het oog te verliezen, maar juist expliciet te markeren. [...]

1-60 PLAN LEZEN IN

2023-04-07T11:03:07+02:009 maart 2021|

Het is inmiddels een geaccepteerd feit dat het verbeteren van het zelfvertrouwen ten opzichte van lezen centraal moet staan in het curriculum als geheel. De meeste vakken hebben hier in vrijwel alle fases een verantwoordelijkheid in en zullen hun curriculum hierop moeten indelen. Door te onderzoeken hoe de beheersing van lezen en de kennis van een vak elkaar kunnen versterken, kan een belangrijke bijdrage worden geleverd aan de geletterdheid van leerlingen. Dit vereist wel dat goed leesmateriaal verzameld wordt en dat leesmomenten stelselmatig terugkeren in de lessen.

1-56 VERMENG KENNIS & ERVARING

2023-04-07T10:45:55+02:009 maart 2021|

Niet alle kennis kan direct onderwezen worden; soms zal die ontwikkeld moeten worden door ervaring. Dit geldt bijvoorbeeld als het om een fysieke vaardigheid gaat – de kennis van hoe het voelt om een bepaalde handeling uit te voeren kan alleen worden verkregen door die zelf te doen. Denk bijvoorbeeld aan hardop een gedicht voorlezen, iets opmeten bij handvaardigheid of een natuurkundepracticum, voorwerpen bekijken in een museum of naar een voorstelling gaan in het theater, of voelen hoe magneten elkaar sterker wegduwen als je ze dichter bij elkaar houdt. Ook dit type kennis zal ingepland moeten worden. [...]

1-54 ZORG VOOR COHERENTIE

2023-04-07T10:44:45+02:009 maart 2021|

Een curriculum is coherent wanneer leerervaringen, kennis en vaardigheden elkaar zo opvolgen en zo met elkaar verweven zijn dat leerlingen een diepgeworteld begrip opdoen binnen en tussen vakken of kennisdomeinen. Dit vereist verticale planning, zodat kennis altijd kan voortbouwen op stevige fundamenten die eerder zijn gelegd, maar het vereist ook horizontale planning, zodat de leerlingen bewust verbanden leggen tussen onderwerpen die op hetzelfde moment behandeld worden, op zo’n manier dat het onderwijs rijker wordt en voor meer verdieping zorgt.

1-52 RANGSCHIK CONCEPTEN IN KLEINE STAPPEN

2023-04-07T10:43:53+02:009 maart 2021|

Om stevige schema’s te ontwikkelen moeten leerlingen nieuwe leerstof verbinden aan wat ze al weten. Dit proces wordt begrensd door de mate waarin die voorkennis aanwezig is en de beperkingen van het werkgeheugen: we kunnen niet te veel ideeën tegelijkertijd aan. Veel vakgebieden zijn opgebouwd uit een logische set aan ideeën, die op elkaar voortbouwen of een bepaalde volgorde hebben. Dit kunnen de componenten van schrijven zijn, wiskundige bewerkingen, een dans, het bereiden van eten of het begrijpen van een historische gebeurtenis. Hoe steviger de leerlingen in hun schoenen staan en hoe meer ze weten, des te groter de stappen [...]

1-50 ONTWERP EEN KENNISRIJK CURRICULUM

2024-03-04T16:46:11+01:009 maart 2021|

Het concept van een kennisrijk curriculum is aan een gestage opmars bezig. Het is geen nauwkeurig omschreven concept, maar we denken dat het, op de juiste manier begrepen, leraren een raamwerk biedt om een curriculum te beoordelen en te construeren. Door kennis over de volle breedte te omarmen, in allerlei vormen, kunnen leraren er in hun onderwijsontwerp voor zorgen dat leerlingen rijke, uitgebreide schema’s opbouwen voor een breed bereik aan kennisdomeinen. Onze definitie van het begrip ‘kennisrijk’ wordt in dit Doorloopje uiteengezet.

Go to Top