1-102 PROCESVRAGEN

2023-04-07T12:45:31+02:0011 maart 2021|

In zijn instructieprincipes wijst Rosenshine erop dat effectieve leraren aanmerkelijk meer procesvragen stellen. Ineffectieve leraren stellen er soms niet één. In lijn hiermee stelt het Education Endowment Fund in hun rapport over metacognitie dat leraren metacognitieve gesprekken moeten aanmoedigen in de les. Dit alles betekent dat discussies zich richten op vragen als ‘Hoe weten we dit?’, of ‘Hoe gaan we dit uitwerken?’ Gesprekken voordoen en oefenen rondom dit soort vragen helpt leerlingen om zelfstandig op deze manier te leren nadenken binnen een bepaald vakgebied.

1-100 DOORVRAGEN

2023-04-07T12:45:01+02:0011 maart 2021|

Om leerlingen hun begrip te laten ontwikkelen, is het belangrijk om vragen te stellen waarvoor ze hun schema’s rondom datgene wat besproken wordt, moeten verkennen. Goed gekozen vragen helpen leerlingen verbanden leggen tussen verschillende ideeën, uitleg herhalen om het op lange termijn beter te onthouden, abstracte en concrete voorbeelden aan elkaar te verbinden en kennishiaten en misvattingen opsporen. Doorvragen kan een eenmalige techniek zijn, maar kan zich ook doorontwikkelen tot een stelselmatige bevragingstechniek.

1-98 ZEG HET NOG EENS, MAAR NU BETER

2023-04-07T12:44:38+02:0011 maart 2021|

De bedoeling van deze techniek is om een kwaliteitsnorm te bepalen voor de antwoorden die leerlingen verbaal geven, en om ze te helpen dit niveau te bereiken. Als je genoegen neemt met korte, oppervlakkige antwoorden, straal je lage verwachtingen uit en zullen leerlingen halve antwoorden als de norm gaan beschouwen. Leerlingen kunnen echter ontmoedigd raken als je te afwijzend omspringt met hun eerste gedachten. Met Zeg het nog eens, maar nu beter omarm je hun eerste antwoorden, maar ontwikkel je die gedurende het gesprek verder door.

1-96 CONTROLEREN OP BEGRIP

2023-04-07T12:43:17+02:0011 maart 2021|

Een belangrijk instructieprincipe van Rosenshine is dat effectieve leraren systematischer controleren op begrip van hun leerlingen. We kunnen niet klakkeloos aannemen dat leerlingen woorden, ideeën, begrippen, instructies of procedures hebben begrepen, en daarom moeten we gericht controleren of dat zo is. De informatie die we op deze manier verzamelen, informeert ons over wat de volgende stap in het leerproces moet zijn: de stof nog eens uitleggen, misvattingen aanpakken of doorgaan met nieuwe lesstof. Het proces van controleren helpt leerlingen ook om een dieper geworteld begrip te ontwikkelen.

1-94 LAAT JE WISBORDJE ZIEN

2023-04-07T12:42:40+02:0011 maart 2021|

Wisbordjes zijn een goede manier om snel zicht te krijgen op wat alle leerlingen denken. De leerlingen kunnen hier hun antwoord op schrijven en het antwoord in de lucht houden. Ze zijn goedkoop, en ze zijn geschikt als standaardmateriaal in de klas. Het basisidee is dat leerlingen naar aanleiding van een vraag hun antwoord op hun bordje schrijven en daarna allemaal tegelijk aan jou laten zien. Hierdoor krijg je als leraar in één klap heel veel feedback over de verscheidenheid aan gedachten in de klas. Ze kunnen ook helpen als leerlingen brainstormen of oefenen met het maken van diagrammen of [...]

1-92 DENKEN, DUO, DELEN

2023-04-07T12:42:18+02:0011 maart 2021|

Tijdens lessen kunnen leerlingen op allerlei momenten voordeel hebben van een gestructureerd gesprek. De werkvorm duo’s is de krachtigste manier om alle leerlingen ideeën te laten herhalen en uit te wisselen, als onderdeel van responsief lesgeven. Als je dit inzet met Seinen, pauzeren, aandringen, kan de leraar op een ordelijke en snelle manier wisselen tussen klassikaal luisteren naar de leraar en discussie in duo’s, zodat er productief gesproken kan worden over de lesstof.

1-90 ONGEVRAAGD AANWIJZEN

2023-04-07T12:41:51+02:0011 maart 2021|

Deze techniek helpt je om twee doelen van vraaggesprekken te bereiken: alle leerlingen laten nadenken en inzicht krijgen in hoe het ervoor staat met hun leerproces. Als je een behoorlijk idee wilt krijgen van hoe goed leerlingen de lesstof begrepen hebben, dan is het belangrijk dat ze allemaal nadenken en dat jij strategische steekproeven neemt. Als je leerlingen hun hand laat opsteken, of ongevraagd het antwoord laat roepen, krijg je alleen vrijwillige reacties, en dit wordt dan al snel de norm. Door ongevraagd leerlingen aan te wijzen kun jij kiezen wie antwoord geeft en houd je de hele klas betrokken. Hierdoor [...]

Go to Top