1-148 ZELFSTANDIG LEREN: VOORAF LEZEN

2023-04-07T11:16:50+02:0011 maart 2021|

De notie van ‘geflipt lesgeven’ zou volgens sommigen begonnen kunnen zijn toen boeken werden uitgevonden. De leraar kan de leerlingen vragen om specifieke delen van de lesstof al vóór de les te lezen, zolang de leerlingen er klaar voor zijn en over de juiste middelen beschikken. Hierdoor is de leraar minder lestijd kwijt aan het overbrengen van de stof, en kan de nadruk in de les liggen op het controleren van begrip en het toepassen van deze kennis binnen nieuwe contexten. Hoe vaker leerlingen dit doen, des te meer dit een gewoonte zal worden en des te beter ze erin zullen [...]

1-130 BEHEERSING OPBOUWEN

2023-04-07T11:06:30+02:0011 maart 2021|

Beheersing is een belangrijk begrip. Het verwijst naar het vermogen om kennis terug te halen met weinig inspanning en met een zekere mate van automatisering. Dit kan fysieke aspecten betreffen, bij het spelen van een sport, het beoefenen van een instrument of het uitvoeren van een handmatige taak. Maar het kan ook lezen en taalgebruik betreffen, het uitrekenen van een som of het terughalen van feitelijke kennis. In vrijwel alle gevallen wordt beheersing bereikt door met een hoge mate van succes iets te oefenen. Hoe vaker we een oefencyclus succesvol doorlopen, des te meer we iets gaan beheersen.

1-128 ZELFSTANDIG OEFENEN

2023-04-07T11:05:42+02:0011 maart 2021|

Als leerlingen een punt willen bereiken waarop ze het geleerde zelfstandig en goed kunnen toepassen, zullen ze vaak eerst uitgebreid moeten oefenen. Zelfstandig oefenen ondersteunt het overleren, dat essentieel is om de mate van automatisering te bereiken die nodig is voor toekomstige toepassing en terughalen. De overgang van geleid oefenen naar zelfstandig oefenen is vaak geleidelijk, een continuüm waarop de mate van ondersteuning door de leraar geleidelijk afneemt. Dit kan sneller gaan als leerlingen iets meer zelfvertrouwen hebben, maar uiteindelijk is zelfstandig oefenen noodzakelijk voor iedereen, en daarom moet het worden ingepland als onderdeel van een leerproces.

1-126 BEGELEIDE OEFENING

2023-04-07T11:08:23+02:0011 maart 2021|

Rosenshine maakt duidelijk dat effectieve leraren investeren in het behalen van een hoge slagingskans wanneer leerlingen met nieuwe lesstof aan de slag gaan. Dit vereist duidelijke voorbeelden en gepaste ondersteuning bij nieuwe, uitdagende opdrachten, en het vereist ook dat leraren meer de leiding nemen in de eerste oefenfases. Zorg ervoor dat leerlingen de details goed in de vingers krijgen, zodat ze de stof niet verkeerd aanleren. Misschien moet je bepaalde lesstof opnieuw uitleggen als je ziet dat de leerlingen te veel aan het worstelen zijn, of leerlingen juist sneller zelfstandig aan het werk zetten als ze het al snel onder [...]

1-54 ZORG VOOR COHERENTIE

2023-04-07T10:44:45+02:009 maart 2021|

Een curriculum is coherent wanneer leerervaringen, kennis en vaardigheden elkaar zo opvolgen en zo met elkaar verweven zijn dat leerlingen een diepgeworteld begrip opdoen binnen en tussen vakken of kennisdomeinen. Dit vereist verticale planning, zodat kennis altijd kan voortbouwen op stevige fundamenten die eerder zijn gelegd, maar het vereist ook horizontale planning, zodat de leerlingen bewust verbanden leggen tussen onderwerpen die op hetzelfde moment behandeld worden, op zo’n manier dat het onderwijs rijker wordt en voor meer verdieping zorgt.

1-52 RANGSCHIK CONCEPTEN IN KLEINE STAPPEN

2023-04-07T10:43:53+02:009 maart 2021|

Om stevige schema’s te ontwikkelen moeten leerlingen nieuwe leerstof verbinden aan wat ze al weten. Dit proces wordt begrensd door de mate waarin die voorkennis aanwezig is en de beperkingen van het werkgeheugen: we kunnen niet te veel ideeën tegelijkertijd aan. Veel vakgebieden zijn opgebouwd uit een logische set aan ideeën, die op elkaar voortbouwen of een bepaalde volgorde hebben. Dit kunnen de componenten van schrijven zijn, wiskundige bewerkingen, een dans, het bereiden van eten of het begrijpen van een historische gebeurtenis. Hoe steviger de leerlingen in hun schoenen staan en hoe meer ze weten, des te groter de stappen [...]

Go to Top