1-134 SAMENWERKEND LEREN: ALGEMENE PRINCIPES

2023-10-09T09:39:52+02:0011 maart 2021|

Uit verschillende studies blijkt dat samenwerkend leren aanzienlijke voordelen biedt voor het leerproces. Naast de sociale voordelen kunnen leerlingen elkaar ondersteunen bij allerlei vormen van oefening; ze kunnen de cognitieve belasting verdelen bij het bestuderen van nieuwe lesstof, en ze kunnen elkaar van goede feedback voorzien. Robert Slavin wijst erop dat samenwerkend leren te vaak wordt vormgegeven als ongestructureerd ‘groepswerk’, dat juist ineffectief kan zijn. Het is essentieel om te beseffen dat het succes van het groepswerk afhangt van het succes van ieder individu in de groep.

1-128 ZELFSTANDIG OEFENEN

2023-04-07T11:05:42+02:0011 maart 2021|

Als leerlingen een punt willen bereiken waarop ze het geleerde zelfstandig en goed kunnen toepassen, zullen ze vaak eerst uitgebreid moeten oefenen. Zelfstandig oefenen ondersteunt het overleren, dat essentieel is om de mate van automatisering te bereiken die nodig is voor toekomstige toepassing en terughalen. De overgang van geleid oefenen naar zelfstandig oefenen is vaak geleidelijk, een continuüm waarop de mate van ondersteuning door de leraar geleidelijk afneemt. Dit kan sneller gaan als leerlingen iets meer zelfvertrouwen hebben, maar uiteindelijk is zelfstandig oefenen noodzakelijk voor iedereen, en daarom moet het worden ingepland als onderdeel van een leerproces.

1-126 BEGELEIDE OEFENING

2023-04-07T11:08:23+02:0011 maart 2021|

Rosenshine maakt duidelijk dat effectieve leraren investeren in het behalen van een hoge slagingskans wanneer leerlingen met nieuwe lesstof aan de slag gaan. Dit vereist duidelijke voorbeelden en gepaste ondersteuning bij nieuwe, uitdagende opdrachten, en het vereist ook dat leraren meer de leiding nemen in de eerste oefenfases. Zorg ervoor dat leerlingen de details goed in de vingers krijgen, zodat ze de stof niet verkeerd aanleren. Misschien moet je bepaalde lesstof opnieuw uitleggen als je ziet dat de leerlingen te veel aan het worstelen zijn, of leerlingen juist sneller zelfstandig aan het werk zetten als ze het al snel onder [...]

1-122 WEKELIJKS & MAANDELIJKS HERHALEN

2023-04-07T11:04:27+02:0011 maart 2021|

Uit onderzoek blijkt dat leerlingen bepaalde ideeën beter en langer onthouden als ze oefenen met het terughalen ervan nadat er enige tijd is gepasseerd. Rosenshine wijst erop dat effectieve leraren dingen die een week of een maand eerder zijn geleerd periodiek herhalen, om zo een accuraat schema in stand te houden in het langetermijngeheugen. Het maken van verbindingen wordt ook ondersteund door bepaalde gedeelten van een schema op een geïntegreerde manier te herhalen. De uitdaging is om dit soort herhalingsmomenten op te nemen in de dagelijkse routine, en toch genoeg tijd over te houden voor de rest van het curriculum. [...]

1-80 GEPASTE ONDERSTEUNING

2023-04-07T12:13:03+02:0010 maart 2021|

Een van Rosenshines instructieprincipes is gebaseerd op onderzoek waaruit blijkt dat effectievere leraren meer gebruikmaken van gepaste ondersteuning bij moeilijkere opdrachten. In plaats van lagere verwachtingen te koesteren van leerlingen, ondersteunen deze leraren hen om ambitieuze doelen te halen, waarbij ze gebruikmaken van gepaste ondersteuning om ze verder te helpen. Een cruciaal punt van gepaste ondersteuning is dat die ondersteuning wordt weggehaald als ze niet meer nodig is. Gepaste ondersteuning valt altijd op een gegeven moment weg; het is slechts tijdelijk, en niet iets waarop de leerlingen op de lange termijn kunnen terugvallen. Het ontwerp van gepaste ondersteuning is een [...]

1-78 LIVE VOORDOEN

2023-04-07T12:14:47+02:0010 maart 2021|

Een belangrijk element van effectieve instructiestrategieën is dat leraren zelf het leerproces doorlopen, voordoen hoe dingen gedaan moeten worden, en daarbij de belangrijkste procedures en de gedachtegang daarachter markeren. Het metacognitieve aspect van voordoen is belangrijk – maak impliciete beslissingen expliciet –, en het levert voorbeelden van afgerond werk die in de vroege fases als gepaste ondersteuning kunnen dienen voor leerlingen.

1-68 UITGEWERKTE VOORBEELDEN & ACHTERWAARTSE VERVAGING

2023-12-04T13:46:14+01:0010 maart 2021|

Een van de ideeën die afkomstig zijn uit de cognitievebelastingstheorie is dat beginners meer opsteken van het bestuderen van een serie uitgewerkte voorbeelden van opgaven of opdrachten dan van het zelfstandig oplossen van diezelfde opdrachten. Dit komt doordat de cognitieve belasting lager is als we de algehele aanpak bestuderen voordat we die aanpak toepassen op een concreet probleem. Als we de methode eenmaal kennen, is het makkelijker om deze succesvol in te zetten. Leraren moeten daarom voldoende uitgewerkte voorbeelden inzetten. De techniek van het achterwaarts vervagen biedt een goed model voor de transitie van geleide instructie tot zelfstandig oefenen. [...]

1-52 RANGSCHIK CONCEPTEN IN KLEINE STAPPEN

2023-04-07T10:43:53+02:009 maart 2021|

Om stevige schema’s te ontwikkelen moeten leerlingen nieuwe leerstof verbinden aan wat ze al weten. Dit proces wordt begrensd door de mate waarin die voorkennis aanwezig is en de beperkingen van het werkgeheugen: we kunnen niet te veel ideeën tegelijkertijd aan. Veel vakgebieden zijn opgebouwd uit een logische set aan ideeën, die op elkaar voortbouwen of een bepaalde volgorde hebben. Dit kunnen de componenten van schrijven zijn, wiskundige bewerkingen, een dans, het bereiden van eten of het begrijpen van een historische gebeurtenis. Hoe steviger de leerlingen in hun schoenen staan en hoe meer ze weten, des te groter de stappen [...]

Go to Top