1-148 ZELFSTANDIG LEREN: VOORAF LEZEN

2023-04-07T11:16:50+02:0011 maart 2021|

De notie van ‘geflipt lesgeven’ zou volgens sommigen begonnen kunnen zijn toen boeken werden uitgevonden. De leraar kan de leerlingen vragen om specifieke delen van de lesstof al vóór de les te lezen, zolang de leerlingen er klaar voor zijn en over de juiste middelen beschikken. Hierdoor is de leraar minder lestijd kwijt aan het overbrengen van de stof, en kan de nadruk in de les liggen op het controleren van begrip en het toepassen van deze kennis binnen nieuwe contexten. Hoe vaker leerlingen dit doen, des te meer dit een gewoonte zal worden en des te beter ze erin zullen [...]

1-124 CONCRETE VOORBEELDEN

2023-04-07T11:04:59+02:0011 maart 2021|

Een belangrijke stap in het vormen van gedetailleerde schema’s is het vermogen van leerlingen om vanuit een aantal specifieke concrete voorbeelden verbanden te leggen met algemene regels of abstracte ideeën. Daarnaast is het belangrijk dat ze algemene regels en abstracte ideeën kunnen illustreren aan de hand van concrete voorbeelden. Als lesstof via beide routes kan worden bestudeerd en teruggehaald, vormen leerlingen sterkere schema’s voor de ideeën die op dat moment behandeld worden en worden ze ook beter in het terughalen van die ideeën. Ze bouwen hiermee een dieper geworteld begrip op.

1-122 WEKELIJKS & MAANDELIJKS HERHALEN

2023-04-07T11:04:27+02:0011 maart 2021|

Uit onderzoek blijkt dat leerlingen bepaalde ideeën beter en langer onthouden als ze oefenen met het terughalen ervan nadat er enige tijd is gepasseerd. Rosenshine wijst erop dat effectieve leraren dingen die een week of een maand eerder zijn geleerd periodiek herhalen, om zo een accuraat schema in stand te houden in het langetermijngeheugen. Het maken van verbindingen wordt ook ondersteund door bepaalde gedeelten van een schema op een geïntegreerde manier te herhalen. De uitdaging is om dit soort herhalingsmomenten op te nemen in de dagelijkse routine, en toch genoeg tijd over te houden voor de rest van het curriculum. [...]

1-120 TERUGHALEN MET HULP VAN ANDEREN

2023-04-07T12:20:37+02:0011 maart 2021|

Volgens Wiliam en collega’s is het een krachtige strategie om leerlingen van elkaar te laten leren. Een praktische manier om dit in de praktijk te brengen is om leerlingen elkaar te laten helpen bij het terughalen. Dit doe je door ze elkaars kennis te laten testen en elkaar van corrigerende feedback te laten voorzien, aan de hand van hulpmiddelen. Door deze strategie in te zetten kunnen leraren de hoeveelheid feedback die leerlingen ontvangen aanzienlijk vergroten.

1-116 GEBRUIK EEN KENNISOVERZICHT

2023-04-07T12:19:19+02:0011 maart 2021|

Een kennisoverzicht biedt leerlingen toegankelijke hulp bij de stof die ze aan het bestuderen zijn, zodat ze zelfstandig een sterk schema kunnen opbouwen waaruit ze de verschillende kenniselementen makkelijk kunnen terughalen. Ze zijn bedoeld als samenvatting, niet als een volledige, uitgebreide lijst van alles wat geleerd kan worden. Ze zijn echter pas functioneel als ze effectief worden ingezet, dat wil zeggen als ze verbonden worden aan terughaaltechnieken.

1-112 OVERHORINGEN

2023-04-07T12:18:27+02:0011 maart 2021|

Een eenvoudige, regelmatige kennisoverhoring helpt controleren wat leerlingen al wel en niet weten. Door overhoringen af te nemen verzamel je informatie zodat jij en de leerlingen erachter kunnen komen wat ze al weten en waar nog hiaten zitten. Door te toetsen wordt de terughaalsterkte van de lesstof bestendigd, zodat deze later makkelijker herinnerd wordt. Dit soort overhoringen kunnen onderdeel worden van de dagelijkse praktijk. Goed uitgedachte overhoringen bieden een balans tussen intensief en gespreid oefenen, waardoor de informatie beter onthouden wordt.

1-76 ABSTRACTE MODELLEN MET CONCRETE VOORBEELDEN

2023-04-07T12:12:35+02:0010 maart 2021|

Een van de grootste uitdagingen voor leerlingen is verbanden te leggen tussen concrete voorbeelden en abstracte begrippen. Het kan gaan om hoe woorden zich grammaticaal gedragen; hoe de eigenschappen van materialen samenhangen met hun atoomstructuur; hoe algemene wiskundige ideeën samenhangen met specifieke problemen; of hoe versimpelde diagrammen de complexe, echte wereld verbeelden. Leraren kunnen helpen door voorbeelden en modellen bewust en expliciet met elkaar te verbinden.

1-74 HET GROTE PLAATJE, HET KLEINE PLAATJE

2023-04-07T12:14:26+02:0010 maart 2021|

Leerlingen kunnen beter coherente schema’s ontwikkelen als de leraar ideeën zodanig introduceert dat hij daarbij al inspeelt op de organisatie van die informatie door de leerling, zoals Shimamura beschrijft in zijn MARPE-model. Dit is de R in MARPE: relateer. Een aspect hiervan is dat je laat zien hoe ideeën met elkaar samenhangen, dat specifieke ideeën onderdeel vormen van een groter geheel en dat we concepten kunnen organiseren in categorieën op verschillende verwerkings- en generalisatieniveaus. We kunnen dan gerelateerde ideeën vergelijken en met elkaar contrasteren, om zo ons begrip van het huidige onderwerp te verdiepen.

1-70 DUBBEL CODEREN: NAVERTELLEN & TERUGHALEN

2023-04-07T12:13:52+02:0010 maart 2021|

Paivio’s theorie van dubbel coderen ging enkel over het terughalen van lijstjes met cognitief weinig uitdagend materiaal. Andere psychologen hebben zijn werk doorontwikkeld om ook complexere inhoud te kunnen beslaan. Navertellen en terughalen stelt leraren in staat hun schema zowel visueel als in woorden te delen. Door ook belichaamde cognitie te betrekken bij het leren – tekenen en overtrekken – omzeil je de vele beperkingen van het werkgeheugen. Begrip wordt versterkt doordat ze het aan elkaar moeten uitleggen, en dit biedt een fantastische kans om mondeling alvast te oefenen wat later moet worden opgeschreven.

Go to Top