1-130 BEHEERSING OPBOUWEN

2023-04-07T11:06:30+02:0011 maart 2021|

Beheersing is een belangrijk begrip. Het verwijst naar het vermogen om kennis terug te halen met weinig inspanning en met een zekere mate van automatisering. Dit kan fysieke aspecten betreffen, bij het spelen van een sport, het beoefenen van een instrument of het uitvoeren van een handmatige taak. Maar het kan ook lezen en taalgebruik betreffen, het uitrekenen van een som of het terughalen van feitelijke kennis. In vrijwel alle gevallen wordt beheersing bereikt door met een hoge mate van succes iets te oefenen. Hoe vaker we een oefencyclus succesvol doorlopen, des te meer we iets gaan beheersen.

1-64 BRENG DE KERN OVER; MARKEER HET ACHTERLAND

2023-04-07T10:41:11+02:009 maart 2021|

Een klassiek probleem bij curriculumontwerp is dat er nooit voldoende plek is om alles te behandelen. We moeten dus keuzes maken: wat is de kern en moet absoluut onderwezen worden, en wat moeten we – daarom – achterwege laten of slechts zijdelings aanstippen? Christine Counsell verwijst hiernaar als ‘het achterland’, dat voorbij de kern ligt die we behandelen. Dit achterland is van belang, omdat het een achtergrond vormt voor de kern en zo een brede waaier aan perspectieven en verbonden ideeën  aanreikt. Het idee is om dit niet uit het oog te verliezen, maar juist expliciet te markeren. [...]

1-58 MAAK HET MOEILIJKER

2023-04-07T10:46:33+02:009 maart 2021|

We moeten niet alleen hoge verwachtingen koesteren over het gedrag van onze leerlingen, maar ook over wat zij kunnen bereiken. Als je niet verwacht dat leerlingen aan een bepaalde standaard kunnen voldoen, dan zullen ze die standaard ook nooit bereiken. Om de hoogste verwachtingen te koesteren waaraan ze nog wel kunnen voldoen, kan het helpen om het moeilijker te maken. Dit houdt in dat je verkent of er ook een uitdagendere route bestaat richting een bepaald doel, een waarbij je simpele opdrachten die leerlingen onvoldoende uitdagen achterwege laat. Dit vereist uiteraard een balans tussen voldoende oefening en bestendiging, maar deze balanceerkunst [...]

1-54 ZORG VOOR COHERENTIE

2023-04-07T10:44:45+02:009 maart 2021|

Een curriculum is coherent wanneer leerervaringen, kennis en vaardigheden elkaar zo opvolgen en zo met elkaar verweven zijn dat leerlingen een diepgeworteld begrip opdoen binnen en tussen vakken of kennisdomeinen. Dit vereist verticale planning, zodat kennis altijd kan voortbouwen op stevige fundamenten die eerder zijn gelegd, maar het vereist ook horizontale planning, zodat de leerlingen bewust verbanden leggen tussen onderwerpen die op hetzelfde moment behandeld worden, op zo’n manier dat het onderwijs rijker wordt en voor meer verdieping zorgt.

Go to Top