1-142 SPREEKVAARDIGHEID: DEBATTEREN

2023-10-16T10:45:01+02:0011 maart 2021|

Een buitengewoon goede manier om het begrip van leerlingen te verbeteren is door ze met elkaar in debat te laten gaan, een heel gestructureerde manier om ideeën uit te wisselen. Dit heeft het voordeel dat ze hun zelfvertrouwen in het spreken voor een groep vergroten, terwijl ze ook leren om andere perspectieven mee te wegen, hoe ze iets overtuigend kunnen beargumenteren en hoe ze kunnen reageren op uitdagingen.

1-74 HET GROTE PLAATJE, HET KLEINE PLAATJE

2023-04-07T12:14:26+02:0010 maart 2021|

Leerlingen kunnen beter coherente schema’s ontwikkelen als de leraar ideeën zodanig introduceert dat hij daarbij al inspeelt op de organisatie van die informatie door de leerling, zoals Shimamura beschrijft in zijn MARPE-model. Dit is de R in MARPE: relateer. Een aspect hiervan is dat je laat zien hoe ideeën met elkaar samenhangen, dat specifieke ideeën onderdeel vormen van een groter geheel en dat we concepten kunnen organiseren in categorieën op verschillende verwerkings- en generalisatieniveaus. We kunnen dan gerelateerde ideeën vergelijken en met elkaar contrasteren, om zo ons begrip van het huidige onderwerp te verdiepen.

1-72 DOELGERICHTE WOORDENSCHATONTWIKKELING

2023-04-07T12:12:08+02:0010 maart 2021|

Of het nu gaat om het aanleren van een complexe, vakafhankelijke terminologie of een meer algemene woordenschat, het proces waarin nieuwe woorden geleerd worden moet bewust en expliciet onderwerp zijn van instructie door de leraar. Leerlingen met de zwakste voorkennis en de meest beperkte woordenschat zullen dit moeilijk vinden; nieuwe woorden zullen niet zomaar blijven hangen. Als er niet doelgericht mee wordt geoefend, zullen deze leerlingen ze gewoon weer vergeten. De volgende stappen ondersteunen de doelgerichte ontwikkeling van de woordenschat van alle leerlingen.

Go to Top