1-148 ZELFSTANDIG LEREN: VOORAF LEZEN

2023-04-07T11:16:50+02:0011 maart 2021|

De notie van ‘geflipt lesgeven’ zou volgens sommigen begonnen kunnen zijn toen boeken werden uitgevonden. De leraar kan de leerlingen vragen om specifieke delen van de lesstof al vóór de les te lezen, zolang de leerlingen er klaar voor zijn en over de juiste middelen beschikken. Hierdoor is de leraar minder lestijd kwijt aan het overbrengen van de stof, en kan de nadruk in de les liggen op het controleren van begrip en het toepassen van deze kennis binnen nieuwe contexten. Hoe vaker leerlingen dit doen, des te meer dit een gewoonte zal worden en des te beter ze erin zullen [...]

1-140 OPDRACHT MET EEN OPEN EINDE

2023-10-16T10:44:26+02:0011 maart 2021|

Wanneer leerlingen een onderwerp verkend hebben en een stukje nieuwe kennis opgedaan hebben, kan het heel lonend zijn als ze het geleerde in een of andere vorm kunnen laten zien. De precieze vorm doet er niet toe, en het kan een krachtige gelegenheid zijn voor leerlingen om hun leerervaring te vormen door zelf een vorm te kiezen. Dit kan resulteren in een hele waaier aan werkstukken en presentaties, die voor iedere leerling anders zullen zijn, waardoor je een veel grotere diepte kunt bereiken dan wanneer iedereen hetzelfde moet doen. Zelfs als je dit maar één of twee keer per jaar doet, [...]

1-136 HUISWERK ALS BEGELEID STUDEREN

2023-10-09T09:33:36+02:0011 maart 2021|

Als leerlingen wat ouder worden, moeten ze zich steeds vaker voorbereiden op allerlei vormen van toetsing. Soms staat daarbij veel op het spel, zoals bij het eindexamen. Huiswerk kan, naast de vele andere nuttige functies die het heeft, een belangrijke rol spelen bij het aanleren van de vaardigheden en de gewoontes die nodig zijn om een lesprogramma te volgen, kennis dieper te laten wortelen, de beheersing en het zelfvertrouwen te vergroten, en in algemene zin om te laten zien dat ze iets begrepen hebben als dat van ze gevraagd wordt.

1-128 ZELFSTANDIG OEFENEN

2023-04-07T11:05:42+02:0011 maart 2021|

Als leerlingen een punt willen bereiken waarop ze het geleerde zelfstandig en goed kunnen toepassen, zullen ze vaak eerst uitgebreid moeten oefenen. Zelfstandig oefenen ondersteunt het overleren, dat essentieel is om de mate van automatisering te bereiken die nodig is voor toekomstige toepassing en terughalen. De overgang van geleid oefenen naar zelfstandig oefenen is vaak geleidelijk, een continuüm waarop de mate van ondersteuning door de leraar geleidelijk afneemt. Dit kan sneller gaan als leerlingen iets meer zelfvertrouwen hebben, maar uiteindelijk is zelfstandig oefenen noodzakelijk voor iedereen, en daarom moet het worden ingepland als onderdeel van een leerproces.

1-82 METACOGNITIEF PRATEN

2023-04-07T12:15:13+02:0010 maart 2021|

Het is een welbekend fenomeen dat goede leerlingen ook over sterke metacognitieve vermogens beschikken. Ze zijn in staat om hun voortgang bij een opdracht te plannen, monitoren en evalueren; ze kunnen strategisch nadenken over hoe een probleem op te lossen en kunnen hun denkproces articuleren. Leraren kunnen leerlingen ondersteunen bij het ontwikkelen van hun vermogen tot metacognitief denken door het voor te doen en metacognitieve gesprekken aan te moedigen in de les. Dit is het proces waarbij denkprocessen verteld worden en expliciet worden gemaakt. Zie ook Procesvragen.

1-68 UITGEWERKTE VOORBEELDEN & ACHTERWAARTSE VERVAGING

2023-12-04T13:46:14+01:0010 maart 2021|

Een van de ideeën die afkomstig zijn uit de cognitievebelastingstheorie is dat beginners meer opsteken van het bestuderen van een serie uitgewerkte voorbeelden van opgaven of opdrachten dan van het zelfstandig oplossen van diezelfde opdrachten. Dit komt doordat de cognitieve belasting lager is als we de algehele aanpak bestuderen voordat we die aanpak toepassen op een concreet probleem. Als we de methode eenmaal kennen, is het makkelijker om deze succesvol in te zetten. Leraren moeten daarom voldoende uitgewerkte voorbeelden inzetten. De techniek van het achterwaarts vervagen biedt een goed model voor de transitie van geleide instructie tot zelfstandig oefenen. [...]

1-64 BRENG DE KERN OVER; MARKEER HET ACHTERLAND

2023-04-07T10:41:11+02:009 maart 2021|

Een klassiek probleem bij curriculumontwerp is dat er nooit voldoende plek is om alles te behandelen. We moeten dus keuzes maken: wat is de kern en moet absoluut onderwezen worden, en wat moeten we – daarom – achterwege laten of slechts zijdelings aanstippen? Christine Counsell verwijst hiernaar als ‘het achterland’, dat voorbij de kern ligt die we behandelen. Dit achterland is van belang, omdat het een achtergrond vormt voor de kern en zo een brede waaier aan perspectieven en verbonden ideeën  aanreikt. Het idee is om dit niet uit het oog te verliezen, maar juist expliciet te markeren. [...]

Go to Top