Weergaven navigatie

Digidate Views Navigation

Vandaag

Filters

Als u één van de invoergegevens wijzigt, wordt de lijst met gebeurtenissen vernieuwd met de gefilterde resultaten.

Webinar: Oefenen en terughalen (middag)

Wil jij weten wat jij kan doen als jouw leerlingen... ...de lesstof snel vergeten? ...het moeilijk vinden om de instructie toe te passen bij het zelfstandig werken? ...vastlopen tijdens het zelfstandig oefenen? Volg dan ons webinar op 1 juni.

Gratis

Webinar: Oefenen en terughalen (avond)

Wil jij weten wat jij kan doen als jouw leerlingen... ...de lesstof snel vergeten? ...het moeilijk vinden om de instructie toe te passen bij het zelfstandig werken? ...vastlopen tijdens het zelfstandig oefenen? Volg dan ons webinar op 1 juni

Gratis

DigiDate: gedrag en relaties (middag)

Donderdag 28 september leren Giel Kessels en Nathanja Schreuder je alles over positieve relaties, de les beginnen, en ordeverstoring in de Digidate gedrag en relaties.

Gratis

DigiDate: gedrag en relaties (avond)

Donderdag 28 september leren Giel Kessels en Nathanja Schreuder je alles over positieve relaties, de les beginnen, en ordeverstoring in de Digidate gedrag en relaties.

Gratis

DigiDate: de kracht van (leer)gewoontes

Modus B is een grote verzameling aan activiteiten waarin de leerlingen normaal gesproken keuzevrijheid krijgen, aan de slag gaan met meer uitvoerige verbale bijdragen en samenwerken. Dit is zeker geen volledige lijst aan ideeën; het is maar een kleine selectie van alle mogelijkheden. Dinsdag 31 oktober nemen Valérie Ungerer-Willems en Tine Hoof drie doorloopjes met ons door van modus-b-lesgeven.

DigiDate: oefenen en terughalen / de kracht van herhaling

Leerlingen kunnen binnen een hele keur aan kennis en fysieke vaardigheden hun zelfvertrouwen en beheersing verbeteren door te oefenen, beginnend bij strak gemonitorde geleide instructie en eindigend in zelfstandiger oefenen. Een belangrijk aspect hiervan is de rol die oefenen met terughalen speelt in het ontwikkelen van een goede opslag- en terughaalcapaciteit in het langetermijngeheugen. Door dingen terug te halen wordt het probleem opgelost dat leerlingen iets snel weer vergeten en dit is dus een heel goed idee voor lesgeven. Daarbij is het van belang dat iedere leerling daarbij betrokken blijft. Donderdag 30 november nemen Kirsten Cuppen en Thijs Risselada drie doorloopjes met ons door van oefenen en terughalen.

DigiDate: Verstevig je instructie (Uitleggen & Voordoen)

Het hart van effectief onderwijs wordt gevormd door het proces waarbij we leerlingen in staat stellen om hun kennis en begrip van concepten en processen te ontwikkelen, en om het geleerde toe te passen in allerlei situaties. Uitleggen en voordoen zijn onmisbare vaardigheden in het repertoire van iedere leraar.  Dinsdag 16 januari nemen Ellen Smolenaars (MBO) en Coen Nijland (S(B)O) drie doorloopjes met ons door van uitleggen & voordoen.

DigiDate: Vergroot de leeropbrengst – door effectief te bevragen

Alle leraren stellen vragen en geven feedback. De mate waarin dit leidt tot diepgaand leren bij alle leerlingen in een les kan echter sterk verschillen. Het is belangrijk dat leraren het vermogen ontwikkelen om responsief les te geven; om hun uitleg of de oefeningen aan te passen al naargelang de leerlingen erin slagen de leerstof tot zich te nemen. Donderdag 14 maart nemen Eddy Erkelens (PO) en Thomas Kraaikamp (MBO) drie Doorloopjes met ons door uit het thema 'Bevragen en feedback'.

DigiDate: curriculumontwerp

Er is een belangrijk samenspel tussen het curriculum en de didactiek, tussen wat we onderwijzen en hoe we het onderwijzen. We verkennen een reeks concepten en strategieën die leraren ondersteunen bij het ontwerpen en onderwijzen van een uitdagend, kennis- en ervaringsrijk curriculum, waarin aandacht is voor diverse invalshoeken en voor kinderen die in aanmerking komen voor passend onderwijs. Woensdag 29 mei nemen Lennart van der Meulen (PO) en Golan Muhyaldin (MBO) drie doorloopjes met ons door van curriculumontwerp.

Go to Top