Werken met Doorloopjes op Het Zand

Het boek van Doorloopjes lag al in de school voordat Joyce Brand, leerkracht van groep 8 en adjunct-directeur bij Bredeschool Het Zand in Utrecht, dit jaar met haar school startte met leerKRACHT. Vanuit haar toenmalige rol als schoolopleider zag zij Doorloopjes als een handige tool voor startende leerkrachten.

Ervaringen Doorloopjes

Het effect op de leerlingen was snel zichtbaar

Het team van Het Zand is enthousiast aan de slag gegaan met het gezamenlijk lesontwerp in combinatie met Doorloopjes. Joyce: “Voor de leerkrachten was het effect op de leerlingen snel zichtbaar. Ik denk dat hierdoor het gebruiken van doorloopjes om lessen te ontwerpen meteen een vaste plek heeft gekregen tijdens onze werksessies.”

Meer eenheid in de didactiek van de leerkrachten

“Door samen met een collega te reflecteren op een doorloopje wordt duidelijk wat je al goed doet en waar je je eigen lespraktijk kan aanscherpen.” Joyce begint zelf het liefst met het kijken van een filmpje van een doorloopje op de website.  Daarna pakt zij het boek erbij: “Dan kijk ik of ik het doorloopje begrepen heb en loop ik de stappen één voor één door.”

Tijdens de werksessies werkt het team verder aan het versterken van eigenaarschap bij leerlingen. Hiervoor wordt op Het Zand veel gebruik gemaakt van de didactiek van formatief handelen, bijvoorbeeld door het gebruik van wisbordjes in de klas.

ervaring met doorloopjes

Zowel het inzetten van wisbordjes als de didactiek van formatief handelen zijn onderdelen die passen bij de instructieprincipes van Rosenshine. Het stellen van vragen is een cruciaal onderdeel van je handelen, wanneer je volgens deze principes werkt. Het geeft je inzicht in waar de leerlingen staan en hierop baseer je als leerkracht je vervolgstappen.Joyce ziet dat het inzetten van Doorloopjes bij het gezamenlijk lesontwerp zorgt voor meer eenheid in de didactiek van de leerkrachten en dat hierdoor een doorgaande lijn ontstaat.

Eigenaarschap evalueren met behulp van het Doorloopje denken, duo, delen

De leerlingen van groep 8, kunnen zelf in Snappet zien welk niveau ze hebben. Op basis hiervan kiezen ze bij welke leerkracht ze gaan zitten voor het volgen van de instructie. Ze mogen er zelfs voor kiezen om helemaal geen instructie te volgen. Leerlingen krijgen veel keuzevrijheid.

Omdat in groep 8 de niveauverschillen tussen de leerlingen groot zijn, werken ze sinds kort met een blanco weektaak in plaats van een vaste, door de leerkracht uitgewerkte weektaak. Leerlingen vullen de weektaak zelf in en leggen verantwoording af aan hun leerkracht. Joyce heeft deze manier van werken met haar leerlingen geëvalueerd met behulp van het doorloopje denken, duo, delen. Op basis daarvan heeft de groep nieuwe afspraken gemaakt voor het werken aan de weektaak.

Positief framen en hoge verwachtingen

Op Het Zand wordt gewerkt met de Vreedzame school, dus het Doorloopje positief framen past daar heel goed bij. Bij positief framen komt ook het belang van hoge verwachtingen stellen aan leerlingen aan bod. Leerkrachten krijgen met behulp van Snappet zicht in de voortgang van leerlingen. Maar, vertelt Joyce: “Je moet er als leraar wel bij blijven en hoge verwachtingen houden van je leerlingen. Leerlingen in groep 8 die een vmbo-basisadvies hebben gekregen en het bijpassende niveau hebben gehaald, kan je toch door middel van het stellen van de juiste vragen, uitdagen om een stapje verder te zetten.”

Tot slot

Joyce raadt leraren aan om de moeite te nemen om de Doorloopjes te lezen, om te ontdekken wat je goed doet en om je onderwijs verder aan te scherpen. Doorloopjes werkt prima in samenhang met leerKRACHT. Uiteindelijk draait het om wat het oplevert voor de leerlingen. De Doorloopjes zorgen met name voor houvast in de voorbereiding van de lessen. Ze laten zien wat het kan opleveren in de klas.

Doorloopje Denken, duo, delen. Klik om te vergroten.

denken duo delen

Wil jij ook aan de slag met de Doorloopjes uit dit verhaal?

Bekijk de Doorloopjes uit het thema Gedrag en Relaties

Wil jij meer Doorloopjes blogs lezen?