Werken met Doorloopjes op de Avans Hogeschool in Den Bosch

Voor Lisa Harmsen, onderwijskundig adviseur aan de Avans Hogeschool in Den Bosch, zijn Doorloopjes een grote inspiratiebron. ‘Doorloopjes zijn super inspirerend. Ik gebruik ze dagelijks, ze komen echt van pas in mijn onderwijs! 

Lisa ondersteunt en adviseert in het opleiden van docenten. Ze gebruikt Doorloopjes dagelijks: ‘In onze docentenopleidingen is bijvoorbeeld veel aandacht voor cognitieve psychologie, de werking van het brein en het geheugen. Wat werkt er echt om stof te onthouden? Hoe haak je aan op al aanwezige kennis? Doorloopjes staat boordevol tips om daarmee aan de slag te gaan.’

Lisa’s uitdaging: zo eenvoudig mogelijk effectieve feedback geven

Doorloopjes zijn voor Lisa een goede manier om startende docenten te ondersteunen. Ze gebruikt Doorloopjes om tips en suggesties te illustreren: ‘Gisteren beoordeelde ik bijvoorbeeld een portfolio. Een cursist had een les ontworpen met een voor hem nieuwe werkvorm. Die werkvorm was in feite het Doorloopje ‘Denken, Duo, Delen’. Deze cursist liet zijn doelgroep bij ‘Denken’ in groepjes van vijf personen werken. Maar het hele idee is juist dat iemand eerst zelfstandig nadenkt, een eigen idee vormt. Dat eerst zelf nadenken is een hele belangrijke stap.’ Voor Lisa zijn Doorloopjes in zo’n situatie een manier om effectief feedback te geven: ‘Dan kan ik wel een heel relaas gaan typen, maar het is veel simpeler om naar het Doorloopje ‘Denken, Duo, Delen’ te verwijzen. Ik stuur dan simpelweg een linkje naar het specifieke Doorloopje mee. Mijn aanwijzing wordt in dat Doorloopje super goed uitgelegd en het ziet er veel aantrekkelijker uit dan een lap tekst van mij. Bovendien is gelijk ook de onderbouwing heel goed verzorgd, want alle Doorloopjes zijn evidence based. Ik geef niet alleen feedback, ik verwijs heel laagdrempelig naar onderzoek dat op dat moment super relevant is.’

Visueel aantrekkelijk

‘Op de website staan alle Doorloopjes zoals ze ook in de boekjes staan. Heel toegankelijk en aantrekkelijk.’, vult Lisa over de website aan: ‘Er staan ook filmpjes bij waarin een expert het Doorloopje introduceert of toelicht. Super fijn.’ Lisa gebruikt soms een plaatje uit een Doorloopje om de aandacht van de student te trekken: ‘Soms plak ik een plaatje van een Doorloopje in het feedback-formulier. Ik merk dan dat de kans dat studenten echt iets met mijn feedback doen, groter is. Als ik het bij tekst had gelaten, was mijn feedback niet of slechts deels aangekomen. Zo’n afbeelding springt natuurlijk in het oog. Ik denk dat het plaatje het meest bij blijft van alle feedback.’

Handigheidjes

Gevraagd naar een ander voorbeeld waarin Doorloopjes goed van pas kwamen, gaat Lisa in op een veel voorkomende uitdaging voor startende docenten: het geven van genoeg verwerkingstijd: ‘Startende docenten hebben daar vaak veel moeite mee. Ze stellen een vraag en geven leerlingen amper tijd om over het antwoord na te denken. Starters willen dan de aandacht vasthouden en stellen veel te snel de vraag op een andere manier of aan iemand anders. In feite wordt de werking van het brein dan verstoort.’ Lisa verwijst in zo’n situatie regelmatig naar de Doorloopjes ‘Ongevraagd aanwijzen’ en ‘Zeg het nog eens, maar nu beter’. In die Doorloopjes staan praktische handreikingen om de aandacht vast te houden en leerlingen toch genoeg ruimte te geven om na te denken. En bijvoorbeeld de tip om de leerling die in eerste instantie het antwoord niet wist, het antwoord van een klasgenoot samen te laten vatten. Lisa: ‘Zo heeft ook die leerling de stof nog eens verwerkt en toch een succeservaring. Dat soort kleine handige dingen, Doorloopjes staat er vol mee!’.

lisa harmsen

‘Ik vergelijk Doorloopjes wel eens met een woordenboek. Dat ga je niet van A tot Z lezen, je zoekt er in op wat je nodig hebt. Je staat voor een uitdaging en wilt je handelen daarop richten.’ 

Iedereen kan gratis een account aanmaken op deze website. Het aanschaffen van de boekjes is dus niet persé nodig om van Doorloopjes gebruik te maken.

Wil je net als Lisa Doorloopjes gebruiken in jouw onderwijssituatie? We zijn benieuwd naar je ervaringen en helpen je eventueel graag op weg.

Doe bijvoorbeeld eens mee aan een gratis webinar of neem contact met ons op als je vragen of opmerkingen hebt.