Ingewikkeld gedrag? Maak voorspelbaarheid je kracht!

Geschreven door Irene Mahler, Expert Coach Stichting leerkracht en werkzaam voor Doorloopjes.

Meer leren, minder corrigeren met Doorloopjes 

Er zijn van die dagen…  Je hebt een mooie les voorbereid, heldere instructie gegeven, duidelijke doelen gesteld en tóch… chaos. Of nou ja, nét niet chaos, maar wel gedoe. Onrust. Vragen die al beantwoord waren. Kinderen die ‘ineens’ boos zijn. Of totaal passief. En ergens halverwege de dag denk je: ben ik nou de enige die hier structuur probeert te houden? 

Hoe zou het zijn als gedragsverwachtingen net zo’n vast onderdeel van je les worden als het doel op het bord? Wat nou als we routine, voorspelbaarheid en duidelijkheid niet gebruiken als laatste redmiddel, maar als eerste stap? 

Die gedachte wordt serieus genomen in de aankomende DigiDate over gedragsaanpak met Doorloopjes. We gaan in gesprek met Valérie Ungerer-Willems en Thomas Kraaikamp over drie Doorloopjes die niet alleen rust brengen in je groep, maar ook gewoon bijdragen aan beter leren. 

Drie Doorloopjes, één rode draad: voorspelbaarheid 

  1. Herhaal routines
    Dit klinkt als de open deur van de eeuw. Maar wees eens eerlijk: hoe vaak herhaal jij routines expliciet? Of denk je – net als ik soms – “dat weten ze nu toch wel”? Precies daar gaat dit Doorloopje over. Over routines als het fundament van je klassenmanagement. Niet omdat het in de handleiding staat, maar omdat elke leerling daar houvast aan heeft. En eerlijk is eerlijk: wij als leraren en docenten ook.
  2. Vooropstellen van gedragsverwachtingen
    “Wie weet het antwoord?” — en daarna pas zeggen dat ze hun vinger moeten opsteken. Herkenbaar? Dit Doorloopje laat zien waarom leerlingen het best reageren op wat je als éérste zegt. Dus: eerst het gedrag, dan de inhoud. Zo simpel. En toch zo makkelijk te vergeten. Dit Doorloopje geeft je praktische technieken die bijna onzichtbaar zijn, maar wél effect hebben.
  3. Voorspelbaarheid
    En dan de kern van deze DigiDate: voorspelbaarheid als pedagogisch kapitaal. Als leerlingen weten wat ze kunnen verwachten – van jou, van elkaar, van een situatie – neemt hun stressniveau af. Hun gedrag verbetert. En jouw klas voelt minder als een mijnenveld en meer als een leerlandschap. Met dit Doorloopje leer je hoe je met kalmte, consequentheid en duidelijke keuzes het verschil maakt.

Valérie en Thomas vertellen hoe 

Tijdens de DigiDate vertellen onderwijsexperts Valérie Ungerer-Willems en Thomas Kraaikamp hoe zij deze Doorloopjes inzetten. Ze delen eigen praktijkervaringen, bespreken wat wel én niet werkt, en denken met ons mee over hoe je dit zelf kunt aanpakken. Want laten we eerlijk zijn: niemand wil elke dag politieagent spelen in de klas. Je wil kunnen lesgeven. En dat begint met veiligheid, voorspelbaarheid en vertrouwen. 

Praktisch 

📅 Datum DigiDate: Dinsdag 7 oktober
🕒 Kies je moment: 15.30 óf 19.30 uur
💻 Online – dus gewoon vanaf je bank of bureau
📩 Inschrijven is handig, ook als je niet live kunt
Je krijgt namelijk altijd een terugkijklink toegestuurd. 

👉 Aanmelden kan hier

Meld je aan voor de DigiDate op 7 oktober om 15:30 of 19:00

Wil jij meer horen over deze Doorloopjes?

Kijk eens naar het PASAAN concept:

Hier zijn de vijf stappen van het PASAAN-proces:

  1. Proberen: Gebruik één Doorloopje per keer en pas het toe in jouw context.
  2. Aanpassen: Voeg details toe aan de stappen om ze relevanter te maken voor jouw vakinhoud.
  3. Sleutelen: Pas het Doorloopje aan zodat het beter bij je past, bijvoorbeeld door de volgorde te veranderen.
  4. Aantal keer oefenen: Breng je aangepaste Doorloopje in de praktijk en evalueer regelmatig.
  5. Nabespreken: Evalueer de effectiviteit van de strategie op basis van de invloed op het leerproces van de leerlingen.