BLOGS
Onderwijs verbeteren op basis van onderzoek
Het evidence-informed verbeteren van onderwijs “has a thin record of success” (Cohen & Ball, 2001). Ondanks de grote successen van bijvoorbeeld Doorloopjes, Op de schouders van Reuzen en Wijze lessen, en een groeiende belangstelling voor wat bekend is over zowel het leren van leerlingen als wat effectief lesgeven inhoudt, slagen nog weinig scholen erin om hun onderwijs wezenlijk te verbeteren op basis van die kennis.
Formatief handelen in de klas
Steeds meer scholen kiezen ervoor om formatief handelen een onderdeel te maken van hun lespraktijk. Niet voor niets, want onderzoek wijst uit dat formatief handelen veel potentie heeft om het leren van leerlingen te verbeteren. Het formatief handelen gaat dus niet om het afnemen van een bepaalde formatieve toets, maar juist om een aaneenschakeling van formatieve handelingen die het best cyclisch kan worden toegepast.
Oefenen & Terughalen
Het aanleren van kennis of vaardigheden houdt niet op bij een goede instructie. Het oefenen en terughalen is net zo belangrijk, misschien zelfs nog belangrijker. De kern hiervan ligt in de cognitieve leertheorie: door het oefenen en terughalen van aangeleerde lesstof werk je als leraar aan het ontwikkelen van een goede opslag- en terughaalcapaciteit in het langetermijngeheugen van je leerlingen.
De tien instructieprincipes van Rosenshine
Als leerkracht heb jij de ‘sleutelpositie’ in het leren van jouw leerlingen. Maar hoe ondersteun jij als leraar de leerlingen effectief in hun leerproces? In het doorloopje ‘De tien instructieprincipes van Rosenshine’ wordt vanuit de cognitieve wetenschap antwoord gegeven op deze vraag. In dit blog worden deze tien principes in de lopende tekst duidelijk gemaakt.
Doorloopjes Blog #5: Bevragen & Feedback
Elke vrijdag komen 30 leerlingen uit Amsterdam Oost in de zogenaamde topklas bij elkaar. Geerthe Schilder, Niels De Ruig, Poul van Venrooij en Camille van Neer zijn in opdracht van schoolbestuur STAIJ de oprichters, ontwikkelaars én leerkrachten van dit initiatief. Een belangrijk onderdeel van lesgeven aan de topklas is het bevragen van leerlingen en het geven van feedback . Hoe doen deze topklas-leerkrachten dat? Welke Dooploopjes van 'Bevragen & Feedback' gebruiken ze en waarom? Lees hier hun tips.
Doorloopjes Blog #4: Gedrag & Relaties
Uit onderzoek blijkt dat de interpersoonlijke relatie tussen de leerkracht en de leerlingen een belangrijk fundament is voor het leren van leerlingen. Maar hoe zorg je voor een goede leerkracht-leerling relatie bij een groep leerlingen uit het speciaal onderwijs met extra ondersteuningsbehoeften?