THEMA 06 MODUS-B-LESGEVEN

2024-02-15T15:15:58+01:0011 maart 2021|

Your Content Goes Here Introductie In zijn boek The Learning Rainforest introduceert Tom de concepten modus-A- en modus-B-lesgeven. Hiermee geeft hij aan dat leraren normaliter balanceren tussen twee verschillende manieren van lesgeven om diepte en variatie toe te voegen aan oefenmomenten. Modus A verwijst naar alle leraargeleide instructievormen die de context vormen voor veel van onze Doorloopjes. Modus B is een grote verzameling aan activiteiten waarin de leerlingen normaal gesproken keuzevrijheid krijgen, aan de slag gaan met meer uitvoerige verbale bijdragen en samenwerken. Dit is zeker geen volledige lijst aan ideeën; het is maar een [...]

THEMA 05 OEFENEN & TERUGHALEN

2024-03-13T10:05:00+01:0011 maart 2021|

Your Content Goes Here Introductie Deze serie Doorloopjes verkent verschillende strategieën die een sterke overlap vertonen met de instructieprincipes van Rosenshine, en Willinghams idee van beheersen en drillen. Leerlingen kunnen binnen een hele keur aan kennis en fysieke vaardigheden hun zelfvertrouwen en beheersing verbeteren door te oefenen, beginnend bij strak gemonitorde geleide instructie en eindigend in zelfstandiger oefenen. Een belangrijk aspect hiervan is de rol die oefenen met terughalen speelt in het ontwikkelen van een goede opslag- en terughaalcapaciteit in het langetermijngeheugen. Door dingen terug te halen wordt het probleem opgelost dat leerlingen iets snel [...]

THEMA 04 BEVRAGEN & FEEDBACK

2024-02-06T09:26:39+01:0011 maart 2021|

Your Content Goes Here Introductie Alle leraren stellen vragen en geven feedback. Er bestaan echter grote verschillen in de mate waarin deze handelingen een impact hebben op de waarborging van diepgewortelde kennis en vaardigheden bij alle leerlingen. Het is belangrijk dat leraren het vermogen ontwikkelen om responsief te zijn, door hun uitleg en hun opdrachten te laten aansluiten bij het begripsniveau van de leerling. De volgende Doorloopjes beschrijven een repertoire aan effectieve vraagtechnieken die de dagelijkse lespraktijk vormen, en leraren een goed idee geven van hoe het leren ervoor staat. Er wordt ook een aantal [...]

THEMA 03 UITLEGGEN & VOORDOEN

2023-12-04T13:36:26+01:0010 maart 2021|

Your Content Goes Here Introductie Een centraal onderdeel van effectief lesgeven is dat leerlingen kennis en begrip van concepten en processen opdoen, om deze vervolgens te kunnen toepassen in allerlei situaties. Uitleggen en voordoen zijn cruciale elementen in het handelingsrepertoire van leraren. De volgende Doorloopjes beslaan een aantal belangrijke aspecten van de werkwijze van effectieve leraren: woordenschat ontwikkelen, moeilijke concepten verkennen en gedegen, geraffineerd werk afleveren. Daarbij maken we gebruik van de theorie in het Waarom?-deel van het boek, waaronder de ideeën van Willingham, Wiliam, Berger en Shimamura. Mee aan de slag als [...]

THEMA 02 CURRICULUMONTWERP

2024-03-04T16:40:38+01:009 maart 2021|

Your Content Goes Here Introductie Er bestaat een interessant samenspel tussen curriculum en didactiek, dus tussen de inhoud van wat we onderwijzen en hoe we dat onderwijzen. In deze reeks Doorloopjes passeert een aantal denklagen over het curriculum de revue, van het grote plaatje tot aan het niveau van wat leerlingen moeten weten, de ervaringen die ze hebben en het soort vragen die we moeten stellen. We hebben deze serie verbonden aan wat wij belangrijke concepten vinden, en het geheel helpt leraren om een curriculum te ontwerpen dat coherent, rijk aan kennis en ervaringen is [...]

THEMA 01 GEDRAG & RELATIES

2023-12-04T13:19:29+01:005 maart 2021|

Your Content Goes Here Introductie Het is belangrijk dat leraren een omgeving scheppen waarbinnen leerlingen zich veilig en geborgen voelen; een omgeving die leerlingen ondersteunt in hun individualiteit en in hun leerproces. Dit vereist gepaste, op het leerproces gerichte relaties waarbij de verwachtingen hoog zijn en iedereen de routines en grenzen kent. Deze verzameling Doorloopjes helpt leraren om dit te bereiken. Het PASAAN-concept zal hier van belang blijken, want de omstandigheden kunnen tussen de ene en de andere context sterk verschillen. Mee aan de slag als leerlingen... gedragen zich niet goed zijn [...]

Go to Top