1-140 OPDRACHT MET EEN OPEN EINDE

2023-10-16T10:44:26+02:0011 maart 2021|

Wanneer leerlingen een onderwerp verkend hebben en een stukje nieuwe kennis opgedaan hebben, kan het heel lonend zijn als ze het geleerde in een of andere vorm kunnen laten zien. De precieze vorm doet er niet toe, en het kan een krachtige gelegenheid zijn voor leerlingen om hun leerervaring te vormen door zelf een vorm te kiezen. Dit kan resulteren in een hele waaier aan werkstukken en presentaties, die voor iedere leerling anders zullen zijn, waardoor je een veel grotere diepte kunt bereiken dan wanneer iedereen hetzelfde moet doen. Zelfs als je dit maar één of twee keer per jaar doet, [...]

1-46 KEUZES & CONSEQUENTIES

2023-12-15T11:48:58+01:005 maart 2021|

Een cruciaal onderdeel van elk klassenmanagementsysteem is het vaststellen van regels en afgesproken consequenties voor verschillende niveaus van wangedrag. Ongeacht hoe strikt of flexibel zo'n systeem ook is, moet de leraar het doeltreffend gebruiken om positief gedrag te bevorderen. Een effectieve aanpak hiervoor is leerlingen keuzes te geven en de gemaakte keuzes te benoemen wanneer ze tot een consequentie leiden. 

1-44 HERHAAL ROUTINES

2023-12-15T11:48:13+01:005 maart 2021|

Routines vormen de basis van een positief klassenmanagementsysteem. Als alle leerlingen weten wat ze moeten doen, waar ze naartoe moeten, wat ze moeten meenemen, hoe ze moeten reageren en wat ze te wachten staat in bepaalde situaties, dan zorgt dat ervoor dat ze de aandacht kunnen richten op wat er geleerd moet worden. Omdat de rest vrijwel automatisch verloopt, met minimaal gedoe. Veel aspecten van het schoolse leven zijn elke dag, soms elke les hetzelfde en lenen zich voor duidelijke routines. Het belangrijkste is om deze routines te introduceren, en vervolgens zo vaak te oefenen dat ze bekend zijn, begrepen [...]

1-42 POSITIEF FRAMEN

2023-12-15T11:47:25+01:005 maart 2021|

Dit is een methode waarmee je hoge verwachtingen kunt uiten en behouden. Hierbij maak je gebruik van positieve bekrachtiging, aanmoediging en bevestigend taalgebruik. Kritiek uiten of leerlingen negatief benaderen wordt vaak gezien als persoonlijke, willekeurige, of onjuiste kritiek. Daarom is het voor een leraar effectiever om correcties positief te formuleren. Dit is niet alleen bruikbaar als een eenmalige strategie, maar werkt nog beter als een integrale aanpak. 

1-38 COMMUNICEER HOGE VERWACHTINGEN

2023-12-15T11:44:43+01:005 maart 2021|

We gebruiken hier de uitdrukking 'Je krijgt wat je verwacht' van Bill Rogers. Als je matig werk, te laat komen en kletsen tijdens de les toelaat, stel je daarmee de norm en moedig je dit alleen maar aan. Aan de andere kant, als je deze zaken niet accepteert en actie onderneemt, stel je hogere verwachtingen waaraan de leerlingen zich zullen aanpassen. Wat je toelaat en handhaaft, wordt de norm. Een andere variant hiervan is 'Wat je toestaat, laat je groeien'. 

1-40 SEINEN, PAUZEREN, AANDRINGEN

2023-12-15T11:46:23+01:005 maart 2021|

Dit is een van de belangrijkste gewoontes voor leraren, omdat je deze vaak herhaaldelijk per les moet toepassen. Leraren verheffen te vaak hun stem om boven de leerlingen uit te komen en hun aandacht te krijgen. Dit kan moeilijk zijn en lastig vol te houden, en het staat haaks op het streven om een rustige leeromgeving te creëren. Een eenvoudige routine van seinen, pauzeren, aandringen kan leraren helpen om op een rustige en efficiënte manier van de ene fase in de les naar de andere over te gaan. Iedereen praat → seinen, pauzeren, aandringen → iedereen luistert. Hoe preciezer en [...]

1-36 POSITIEVE RELATIES

2023-12-08T17:04:49+01:005 maart 2021|

Leraren bouwen op diverse manieren een positieve relatie op met hun leerlingen. Een sterke relatie ondersteunt het recht van iedereen in het klaslokaal om zich veilig, gerespecteerd en gewaardeerd te voelen, en om een gevoel van verbondenheid te ervaren. Hierdoor kunnen omstandigheden gecreëerd worden waarbinnen leerlingen en leraren zich kunnen focussen op het leerproces, zonder afleiding of emotionele spanningen. Positieve relaties vormen ook de basis voor betrouwbare feedback waar leerlingen echt iets mee kunnen. Een goede relatie is nauw verbonden met de diverse rollen en verantwoordelijkheden van zowel leraren als leerlingen.

Go to Top