1-146 SPREEKVAARDIGHEID: UITLEG GEVEN

2023-10-16T10:48:49+02:0011 maart 2021|

In zijn MARPE-model stelt Shimamura voor dat leerlingen de ‘Denk het, zeg het, leg het uit!’-methode gebruiken om dingen beter te onthouden. Het is ook een goede persoonlijke ervaring voor leerlingen om hun klasgenoten te helpen door een begrip of het oplossen van een probleem uit te leggen. Ook in termen van de taal- en spreekvaardigheid is het een goede uitdaging om een reeks instructies of uitlegstappen op te stellen. Je kunt je lessen zo organiseren dat alle leerlingen in de loop van een jaar hiertoe de gelegenheid krijgen.

1-144 SPREEKVAARDIGHEID: EERST PRATEN DAN OPSCHRIJVEN

2023-10-16T10:45:53+02:0011 maart 2021|

Het kan heel productief zijn om de leerlingen verbaal te laten oefenen voordat ze iets opschrijven. Het is vaak zo dat als je iets niet kunt zeggen, je het ook niet kunt opschrijven. Eerst praten, dan opschrijven is een proces waarbij leerlingen vóór een schrijfopdracht hun begrip controleren, ideeën produceren, mogelijke redeneerlijnen verkennen, belangrijke elementen in herinnering brengen en de algehele structuur uiteenzetten. Hardop praten helpt een plan te ontwikkelen, dat op zijn beurt het daadwerkelijke schrijven ondersteunt.

1-142 SPREEKVAARDIGHEID: DEBATTEREN

2023-10-16T10:45:01+02:0011 maart 2021|

Een buitengewoon goede manier om het begrip van leerlingen te verbeteren is door ze met elkaar in debat te laten gaan, een heel gestructureerde manier om ideeën uit te wisselen. Dit heeft het voordeel dat ze hun zelfvertrouwen in het spreken voor een groep vergroten, terwijl ze ook leren om andere perspectieven mee te wegen, hoe ze iets overtuigend kunnen beargumenteren en hoe ze kunnen reageren op uitdagingen.

1-140 OPDRACHT MET EEN OPEN EINDE

2023-10-16T10:44:26+02:0011 maart 2021|

Wanneer leerlingen een onderwerp verkend hebben en een stukje nieuwe kennis opgedaan hebben, kan het heel lonend zijn als ze het geleerde in een of andere vorm kunnen laten zien. De precieze vorm doet er niet toe, en het kan een krachtige gelegenheid zijn voor leerlingen om hun leerervaring te vormen door zelf een vorm te kiezen. Dit kan resulteren in een hele waaier aan werkstukken en presentaties, die voor iedere leerling anders zullen zijn, waardoor je een veel grotere diepte kunt bereiken dan wanneer iedereen hetzelfde moet doen. Zelfs als je dit maar één of twee keer per jaar doet, [...]

1-138 PROJECTEN MET ONDERZOEKEND LEREN

2023-10-16T10:43:54+02:0011 maart 2021|

Onderzoekend leren is onderdeel van een rijk curriculum, zelfs als het niet de standaardaanpak is. Als leerlingen eenmaal voldoende kennis op een bepaald vlak hebben opgedaan, kan het een goede ervaring zijn om te leren hoe je een onderzoeksproces aanpakt: leren vragen te stellen en een pad te bewandelen dat antwoorden oplevert, of juist meer vragen oproept. Dit proces heeft echter wel structuur, begeleiding en een bepaald niveau van voorkennis nodig. Een project duurt over het algemeen langer dan één les.

1-134 SAMENWERKEND LEREN: ALGEMENE PRINCIPES

2023-10-09T09:39:52+02:0011 maart 2021|

Uit verschillende studies blijkt dat samenwerkend leren aanzienlijke voordelen biedt voor het leerproces. Naast de sociale voordelen kunnen leerlingen elkaar ondersteunen bij allerlei vormen van oefening; ze kunnen de cognitieve belasting verdelen bij het bestuderen van nieuwe lesstof, en ze kunnen elkaar van goede feedback voorzien. Robert Slavin wijst erop dat samenwerkend leren te vaak wordt vormgegeven als ongestructureerd ‘groepswerk’, dat juist ineffectief kan zijn. Het is essentieel om te beseffen dat het succes van het groepswerk afhangt van het succes van ieder individu in de groep.

1-120 TERUGHALEN MET HULP VAN ANDEREN

2023-04-07T12:20:37+02:0011 maart 2021|

Volgens Wiliam en collega’s is het een krachtige strategie om leerlingen van elkaar te laten leren. Een praktische manier om dit in de praktijk te brengen is om leerlingen elkaar te laten helpen bij het terughalen. Dit doe je door ze elkaars kennis te laten testen en elkaar van corrigerende feedback te laten voorzien, aan de hand van hulpmiddelen. Door deze strategie in te zetten kunnen leraren de hoeveelheid feedback die leerlingen ontvangen aanzienlijk vergroten.

1-92 DENKEN, DUO, DELEN

2023-04-07T12:42:18+02:0011 maart 2021|

Tijdens lessen kunnen leerlingen op allerlei momenten voordeel hebben van een gestructureerd gesprek. De werkvorm duo’s is de krachtigste manier om alle leerlingen ideeën te laten herhalen en uit te wisselen, als onderdeel van responsief lesgeven. Als je dit inzet met Seinen, pauzeren, aandringen, kan de leraar op een ordelijke en snelle manier wisselen tussen klassikaal luisteren naar de leraar en discussie in duo’s, zodat er productief gesproken kan worden over de lesstof.

1-84 BRENG KWALITEITSBESEF BIJ

2023-04-07T12:15:42+02:0010 maart 2021|

Dylan Wiliam stelt dat als we een leerdoel willen bereiken, we eerst moeten weten hoe dat eruitziet. Leraren moeten daarom leerlingen helpen om helder te krijgen wat de leerdoelen zijn. Een onderdeel daarvan is een idee geven van de vereiste kwaliteit. Als leerlingen niet mikken op een hoog niveau, dan is het onwaarschijnlijk dat ze dit niveau halen. Ze moeten daarom weten hoe kwaliteit eruitziet.

Go to Top