1-112 OVERHORINGEN

2023-04-07T12:18:27+02:0011 maart 2021|

Een eenvoudige, regelmatige kennisoverhoring helpt controleren wat leerlingen al wel en niet weten. Door overhoringen af te nemen verzamel je informatie zodat jij en de leerlingen erachter kunnen komen wat ze al weten en waar nog hiaten zitten. Door te toetsen wordt de terughaalsterkte van de lesstof bestendigd, zodat deze later makkelijker herinnerd wordt. Dit soort overhoringen kunnen onderdeel worden van de dagelijkse praktijk. Goed uitgedachte overhoringen bieden een balans tussen intensief en gespreid oefenen, waardoor de informatie beter onthouden wordt.

1-84 BRENG KWALITEITSBESEF BIJ

2023-04-07T12:15:42+02:0010 maart 2021|

Dylan Wiliam stelt dat als we een leerdoel willen bereiken, we eerst moeten weten hoe dat eruitziet. Leraren moeten daarom leerlingen helpen om helder te krijgen wat de leerdoelen zijn. Een onderdeel daarvan is een idee geven van de vereiste kwaliteit. Als leerlingen niet mikken op een hoog niveau, dan is het onwaarschijnlijk dat ze dit niveau halen. Ze moeten daarom weten hoe kwaliteit eruitziet.

1-82 METACOGNITIEF PRATEN

2023-04-07T12:15:13+02:0010 maart 2021|

Het is een welbekend fenomeen dat goede leerlingen ook over sterke metacognitieve vermogens beschikken. Ze zijn in staat om hun voortgang bij een opdracht te plannen, monitoren en evalueren; ze kunnen strategisch nadenken over hoe een probleem op te lossen en kunnen hun denkproces articuleren. Leraren kunnen leerlingen ondersteunen bij het ontwikkelen van hun vermogen tot metacognitief denken door het voor te doen en metacognitieve gesprekken aan te moedigen in de les. Dit is het proces waarbij denkprocessen verteld worden en expliciet worden gemaakt. Zie ook Procesvragen.

Go to Top