Blogs2023-09-14T15:06:17+02:00

BLOGS

Zo echt kan leren zijn

10 oktober 2023|

Als je werkt aan betekenis geven aan je les, individuele aanspreekbaarheid, motivatie en het zichtbaar maken van leren, dan bereik je dat alle studenten na afloop de vaardigheden en informatie beheersen. Kortom: weten wat je leert en het nut ervan inzien, maakt leren (weer) leuk!

Met knikkende knietjes naar de eerste date?

14 september 2023|

Nathanja Schreuder (ruime ervaring in het PO en SO) en Giel Kessels (docent in MBO) trappen dit schooljaar af met het eerste Doorloopjes webinar. Euhm, pardon. Ik bedoel natuurlijk dat ze aftrappen met de eerste Doorloopjes-DigiDate! Ik mag hen ontvangen in de studio en vroeg hen waarom ze zo betrokken zijn bij Doorloopjes en of ze het een beetje spannend vinden, die date…

Oefenen en terughalen 2.0

22 mei 2023|

Door het oefenen en terughalen van aangeleerde lesstof werk je als leraar aan het verankeren van de kennis of vaardigheden die je aanleert aan je leerlingen. Oefenen gebeurt meestal tijdens de les; terughalen gedurende de hele lessenreeks. Lees hier het hele blog van Hannah Bijlsma met de basisprincipes van een goede instructie.

Elke leerling is uniek. Over leerdoelen behalen en verschillen in de klas.

20 maart 2023|

Elke leerling is uniek. Uniek in motivatie, in ervaringen en in kennis. Ook verschilt de achtergrond en thuissituatie van leerlingen. Om elke leerling tot leren te laten komen, is het van belang dat je deze verschillen erkent en dat je daar rekening mee houdt in je onderwijs. Als docent zou je bezig moeten zijn met de vraag of elke leerling het begrepen heeft. Dat is de kern van je vak. In dit blog worden technieken gedeeld die jou daarbij kunnen helpen. Ook staan we kort stil bij rijkdom van verschillen in je klaslokaal voor het leerklimaat.

Feedback is het verbeteren van leerlingen

9 januari 2023|

Ik vind het leuk als leerlingen mij omschrijven als een leuke (en het liefst ook een goede) leraar. In de eerste jaren dat ik lesgaf, wilde ik graag aardig gevonden worden. Al gauw leerde ik, door schade en schande, dat ‘aardig’ zijn niet hetzelfde is als meebewegen met de leerlingen. Een aardige leraar geeft leerlingen grenzen. Lees het hele blog feedback is het verbeteren van leerlingen geschreven door trainer en coach Rianne Neering.

Blog voor de startende leraar

7 oktober 2022|

Op 18 oktober 2022 verzorgen Valérie Ungerer en Kirsten Cuppen een Doorloopjes webinar, speciaal voor startende leraren. In gesprek met deze twee enthousiaste onderwijsprofessionals vertellen zij over hun passie voor het vak van leraar en geven zij alvast een vooruitblik naar het webinar.

Go to Top