Blogs2023-09-14T15:06:17+02:00

BLOGS

De tien instructieprincipes van Rosenshine

23 januari 2022|

Als leerkracht heb jij de ‘sleutelpositie’ in het leren van jouw leerlingen. Maar hoe ondersteun jij als leraar de leerlingen effectief in hun leerproces? In het doorloopje ‘De tien instructieprincipes van Rosenshine’ wordt vanuit de cognitieve wetenschap antwoord gegeven op deze vraag. In dit blog worden deze tien principes in de lopende tekst duidelijk gemaakt.

Doorloopjes Blog #5: Bevragen & Feedback

27 december 2021|

Elke vrijdag komen 30 leerlingen uit Amsterdam Oost in de zogenaamde topklas bij elkaar. Geerthe Schilder, Niels De Ruig, Poul van Venrooij en Camille van Neer zijn in opdracht van schoolbestuur STAIJ de oprichters, ontwikkelaars én leerkrachten van dit initiatief. Een belangrijk onderdeel van lesgeven aan de topklas is het bevragen van leerlingen en het geven van feedback . Hoe doen deze topklas-leerkrachten dat? Welke Dooploopjes van 'Bevragen & Feedback' gebruiken ze en waarom? Lees hier hun tips.

Doorloopjes blog #1: Effectief Lesgeven

23 april 2021|

Als leraar speel je een essentiële rol in het leerproces van jouw leerlingen. Zonder leraren leren leerlingen ook wel iets, maar veel oppervlakkiger en minder doelgericht en efficiënt dan wanneer leraren hen lesgeven. Als je wilt dat je leerlingen een diepgeworteld begrip van de lesstof opbouwen, dan is het dus van belang te kijken naar wat jij doet tijdens je lessen.

Ga naar de bovenkant