BLOGS
Uitleggen en voordoen als basis
Het hart van effectief onderwijs wordt gevormd door het proces van kennisoverdracht, het ontwikkelen van begrip van concepten en processen en het (leren) toepassen van het geleerde in allerlei situaties. ‘Uitleggen en voordoen’ zijn daarbij onmisbare vaardigheden in het repertoire van iedere leraar. Op dinsdag 16 januari 2024 nemen Ellen Smolenaars (MBO) en Coen Nijland (S(B)O) drie doorloopjes met ons door die gaan over dit onderwerp. In dit blog licht Smolenaars alvast een tip van de sluier op over haar visie op Uitleggen en voordoen in het MBO.
3 keer is scheepsrecht?!
Uit onderzoek van de Duitse psycholoog Herman Ebbinghaus (1885) weten we namelijk dat voor het onthouden en toepassen van lesstof het beter is dat dit verspreid in de tijd over meerdere oefensessies aan bod komt. Dit heet ook wel spaced learning: het gespreid aanbieden van lesstof waardoor leerlingen de lesstof uiteindelijk beter onthouden.Â
Zo echt kan leren zijn
Als je werkt aan betekenis geven aan je les, individuele aanspreekbaarheid, motivatie en het zichtbaar maken van leren, dan bereik je dat alle studenten na afloop de vaardigheden en informatie beheersen. Kortom: weten wat je leert en het nut ervan inzien, maakt leren (weer) leuk!
Met knikkende knietjes naar de eerste date?
Nathanja Schreuder (ruime ervaring in het PO en SO) en Giel Kessels (docent in MBO) trappen dit schooljaar af met het eerste Doorloopjes webinar. Euhm, pardon. Ik bedoel natuurlijk dat ze aftrappen met de eerste Doorloopjes-DigiDate! Ik mag hen ontvangen in de studio en vroeg hen waarom ze zo betrokken zijn bij Doorloopjes en of ze het een beetje spannend vinden, die date…
Oefenen en terughalen 2.0
Door het oefenen en terughalen van aangeleerde lesstof werk je als leraar aan het verankeren van de kennis of vaardigheden die je aanleert aan je leerlingen. Oefenen gebeurt meestal tijdens de les; terughalen gedurende de hele lessenreeks. Lees hier het hele blog van Hannah Bijlsma met de basisprincipes van een goede instructie.
Elke leerling is uniek. Over leerdoelen behalen en verschillen in de klas.
Elke leerling is uniek. Uniek in motivatie, in ervaringen en in kennis. Ook verschilt de achtergrond en thuissituatie van leerlingen. Om elke leerling tot leren te laten komen, is het van belang dat je deze verschillen erkent en dat je daar rekening mee houdt in je onderwijs. Als docent zou je bezig moeten zijn met de vraag of elke leerling het begrepen heeft. Dat is de kern van je vak. In dit blog worden technieken gedeeld die jou daarbij kunnen helpen. Ook staan we kort stil bij rijkdom van verschillen in je klaslokaal voor het leerklimaat.