BLOGS
Met knikkende knietjes naar de eerste date?
Nathanja Schreuder (ruime ervaring in het PO en SO) en Giel Kessels (docent in MBO) trappen dit schooljaar af met het eerste Doorloopjes webinar. Euhm, pardon. Ik bedoel natuurlijk dat ze aftrappen met de eerste Doorloopjes-DigiDate! Ik mag hen ontvangen in de studio en vroeg hen waarom ze zo betrokken zijn bij Doorloopjes en of ze het een beetje spannend vinden, die date…
Oefenen en terughalen 2.0
Door het oefenen en terughalen van aangeleerde lesstof werk je als leraar aan het verankeren van de kennis of vaardigheden die je aanleert aan je leerlingen. Oefenen gebeurt meestal tijdens de les; terughalen gedurende de hele lessenreeks. Lees hier het hele blog van Hannah Bijlsma met de basisprincipes van een goede instructie.
Elke leerling is uniek. Over leerdoelen behalen en verschillen in de klas.
Elke leerling is uniek. Uniek in motivatie, in ervaringen en in kennis. Ook verschilt de achtergrond en thuissituatie van leerlingen. Om elke leerling tot leren te laten komen, is het van belang dat je deze verschillen erkent en dat je daar rekening mee houdt in je onderwijs. Als docent zou je bezig moeten zijn met de vraag of elke leerling het begrepen heeft. Dat is de kern van je vak. In dit blog worden technieken gedeeld die jou daarbij kunnen helpen. Ook staan we kort stil bij rijkdom van verschillen in je klaslokaal voor het leerklimaat.
Feedback is het verbeteren van leerlingen
Ik vind het leuk als leerlingen mij omschrijven als een leuke (en het liefst ook een goede) leraar. In de eerste jaren dat ik lesgaf, wilde ik graag aardig gevonden worden. Al gauw leerde ik, door schade en schande, dat ‘aardig’ zijn niet hetzelfde is als meebewegen met de leerlingen. Een aardige leraar geeft leerlingen grenzen. Lees het hele blog feedback is het verbeteren van leerlingen geschreven door trainer en coach Rianne Neering.
Blog voor de startende leraar
Op 18 oktober 2022 verzorgen Valérie Ungerer en Kirsten Cuppen een Doorloopjes webinar, speciaal voor startende leraren. In gesprek met deze twee enthousiaste onderwijsprofessionals vertellen zij over hun passie voor het vak van leraar en geven zij alvast een vooruitblik naar het webinar.
Een veilige, op leren gerichte relatie tussen leraar en leerling creëren
Een veilige, op leren gerichte relatie tussen de leraar en zijn/haar leerlingen in de klas is voor leerlingen essentieel om tot leren te komen. Dit vormt de basis voor gewenst gedrag in de klas. Met name aan het begin van het schooljaar is het belangrijk om als leraar aan deze relatie te werken. Maar hoe doe je dat? Pieter-Jan de Ruiter, leraar van groep 3/4/5 op Verbazisschool WOW! en bestuurslid bij de Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs (BAB), neemt ons mee in hoe hij werkt aan goed gedrag in de klas vanuit veilige relaties met zijn leerlingen.